BOOK REVIEW - PROJEK SERAM HOTEL - Jari Jemari Menari

Feb 17, 2018

BOOK REVIEW - PROJEK SERAM HOTEL



Assalamualaikum &Hi readers ❤️️

Move to my next book review is Projek Seram Hotel. As you guys can see, cover novel ni merah ang. And ni novel projek seram yang pertama Buku Prima keluarkan. 
Sekilas pandang, memang mana mana hotel malam malam, kita akan nampak mcm wow misterinya. Hotel ni aura misteri dia besar jugak.Masa dekat hotel Srinkarin Bangkok haritu pun meremang satu badan sebab masa tu dekat tingkat 5 sunyi sangat. Cuma ada ika and hotelmates ika je dekat tingkat tu. Hehe. Berlari kiteorang sebab takut kahkah. 

Hotel merupakan satu tempat dimana ramai orang sering kaitkan dengan hantu. Dan dari mata kasar kita, memang ada hotel yang nampak menyeramkan. Gelap, sunyi, warna cat pudar dan kehitaman, orang yang menyambut tetamu pun nampak cam pelik dan aneh. Belum masuk bunyi yang seram seram.  Phew

DETAILS 

AUTHOR: NINIE OTHMAN, NAIM TAMDJIS, EQBAL & AZIAH ZAINAL
PUBLISHER: BUKU PRIMA 
YEAR: 2016 
PAGE: 503 PAGES 
PRICE: RM 23 

"ADA MAKHLUK LAIN ANTARA KITA"





 MY REVIEW 

BELL BOY // NINIE OTHMAN 
Untuk cerpen Bell Boy ni, pembaca kena fokus baca sebab walaupun jalan ceritanya mudah untuk difahami tapi ada variasi of characters. So, kalau dah tahu dan kenal setiap watak. So, just follow the flow. Hee. Bagi ika, banyak rasa dalam cerpen ni. Hiba and serem sekali datang. 
Kalau nak tahu kenapa hiba? Korang kena la baca. Part last tu mcm ergh haha apehal mcmtu. Haish. 

GENTAYANGAN // NAIM TAMDJIS 

Honestly, Naim punya jalan cerita untuk cerpen ni sangatlah kuat and bagi ika, bila ika nonstop baca tu maknanya best. Ika keep on baca sebab ika curious nak tahu pasal kes kes bunuh yang jadi dekat Hotel Ekmal. Since, Naim wujudkan watak badut jugak dalam novel yang mana kita tahu badut ni orang tak suka and fobia. So, dalam ni, badut ni badut jahat sebab membunuh orang. 
Yang jadi persoalan tu bila nak tahu apa sebenarnya kaitan antara badut tu dgn hotel? 

Jalan cerita menarik overall. And sangatlah mudah untuk kita faham susunan cerita tu.Permulaan cerita pun bagi ika tak slow. Ika suka bilamana, watak dalam novel ni semua saling berkait. Suka dengan suspen yang penulis berikan. Watak utama sangatlah unexpected. Ha Ha Ha. Aku ketawa. 

Cerpen ni yang ika ada cerita dekat Review Barongan. Sambungan apa jadi dekat badut ni ada dalam novel Barongan. 

HOTEL SAN DEVILY // EQBAL 

Seram dan meremang bila baca cerpen Eqbal ni. Terasa hokeyh. Permulaan cerita pun, ika dah seronok baca sebab menarik. Walaupun, memanglah ada scene mcmtu dalam movie. tapi berbeda sangat bila kita baca and imagine. Okay, taknak cerita banyak. Ika suka jalan cerita cerpen ni sebab dari depa start mencari hotel, Sherry, perempuan tumpang kereta, lagu Hotel California, dan banyak lagi. Semuanya best. 



TAMU TAK DIUNDANG // AZIAH ZAINAL 

Kalau baca sinopsis cerita, mesti kita mcm "Ala, typical scene dalam movie hantu melayu. Nampak barang lawa unik sikit dekat mana mana. Ambik. Kena kacau. ". And yes. Memang la mcmtu gayanya hee. Bagi ika cerpen ni just nice eventho kita boleh agak dan duga apa yang akan jadi. Tapi, apa yang ika suka is, walaupun dah tahu. Tetap penulis berjaya kasi feel tu. Kaitan di antara watak utama dan Cempaka tu jadi lepas depa ambik brg tu. So thats it. 
__________________________________________________________________________

Puas hati sangat dengan novel ni setakat ni. Sebab selama ni beli Projek Seram mesti akan ada satu dua cerpen yang tak syiok. Tapi, untuk Projek Seram Hotel ni. Ika suka sebab overall semuanya okay. Seimbang. 
Worth every penny. Go and get it gais. 
🌟🌟🌟🌟

15 comments:

Rini Ismail said...

Saya peminat genre seram..boleh riki novel ni kat bookstore

Hanachie said...

Hana ni cowardly sikit kalau baca cerita seram! Hahah! But review akak buat Hana teringin nak baca heee =D

cikyan said...

Wahh best. Kebetulan tau, yg hadiah novel cikyan bru dpt tu, baru lepas baca bab hotel yg seram. Mak aii, i feel u ika. Hahaha. Pasni ada azam baru, nk kumpul novel seram pulak. Hahaha

Ika.S said...

Yayy. Sama la. Minat jugak genre seram :) Sep sikit.

Ika.S said...

Hee kalau takut takpayah la baca Hana. Nanti takut and terbawak bawak pulak sampai dalm tido hehe. Thankyou sebab ada jugak yang rasa nak baca buku yang dah direview bila baca blog akak :)

Ika.S said...

Haa. cikyan baru dpt novel baru kan. Ika tak baca lagi dari alam lain tu. Penulis dia ika familiar sebab pernah baca novel dia yang lain sblum ni. apa pun, nanti cikyan review la ya and kumpul buku buku seram pulak hehe :P

mummy_ayu said...

lama tak baca novel.. emm.. MA ni penakut so memang tak la baca novel seram or cita2 seram.. he he he..

Farhana Jafri said...

tengok statistik seram dia tinggi kemain tambah pulak ada badut memang kena berteman bila baca hihu

SIQAHIQA said...

Oo maksudnya dalam novel ni ada 5 cerpen lah eh. Cerpen yang panjang jugak kalau total pages 500++. Selalu nampak kat kedai buku tapi tak beli sebab Siqah tak baca novel seram 🙈

pokcikblogger said...

Tahniah, anda adalah pemenang Minyak Gonggang Giveaway by Pokcikblogger
emailkan maklumat dibawah kepada pokcik :

1. Nama Penuh
2. Alamat Tetap
3. No. Telefon
4. URL penyertaan GA

emailkan kepada damalkamis@gmail.com

Wani Sukarno said...

salam singgah sini cik ss ..

dear anies said...

p/s ika, hadiah da pos. maaf lewat ya

Sha Mohamed said...

Sha dah baca.. Dan ini antara novel yang menjadi pencetus minat Sha pada novel-novel seram Malaysia... Tpi malangnya novel ini dah tak ada dalam koleksi.. Nanti nak beli lain.. huhuhu..

iam.umifuzy said...

boleh letak dlm bucketlist jugak nii..

Hans Hanis said...

okay
nampak menarik nih
sebab seram
hehehe