Jul 29, 2024

Temu Mesra Bersama Penulis di Karnival Rakyat Karangkraf 2024



Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Entry kalini, kita just nak share secara ringkas apa aktiviti kita pada Sabtu lepas (27 Julai). Pertama sekali, terima kasih buat tim Buku Prima atas jemputan untuk mini pelancaran buku terbaharu bergenre thriller dari 2 orang penulis double A yang tidak asing lagi iaitu Arifful Baqi dan Arman Jazee. Both penulis, kita dah pernah baca karya mereka. Kita sebenarnya baru habis baca buku Leluhur dari Arman Jazee. Kita suka hampir kesemua pasal buku tu. 


Just imagine la, lepas baca tu terus nak ter-reading slump sebab taknak move on dengan buku lain. Nantilah kita bual pasal Leluhur. Same goes to buku Sarung Mantera. Kita harap in future ada la Leluhur 2 & Sarung Mantera 2.Jadinya, bila dapat tahu kedua-dua penulis ada buku baru. Kita automatik teruja :) .Katanya after 4 years. Kan? Apa pun, Tahniah buat kedua-dua penulis untuk kelahiran buku terbaharu. InshaAllah selepas entry ringkas ini, kita akan terus ke entry ulasan buku Sindiket 2. Oki!


  


Selain dari memenuhi jemputan, of course kita nak cuci mata tengok buku and aktiviti yang tersedia. Serius pesta kalini tak main-main sebab kita 3 kali pusing nak cari parking. Full house. Baik nak cari parking sampai la dah masuk ke dalam. Pack. Memang meriah sangat. Kali ketiga pusing tu sebenarnya nak giveup dah. Nasib baik pakcik Rela tolong carikan parking juga. Dengan cuaca panas & kita a bit rushing nak ke mini pelancaran. So, di situ ada sedikit pressure hshs. Tapi, apa pun Alhamdulillah. Semuanya baik-baik saja. 


Selama sejam, banyak juga sharing dari kedua penulis buat para pembaca (secara live & yang hadir ke pelancaran). Kita rasa moderator mainkan peranan dengan sangat baik untuk menaikkan suasana. So far inilah mini pelancaran paling santai kita pernah hadir :).  Cuma, kita rasa disebabkan crowded & ruang agak kecil. Jadi, tetamu yang hadir untuk tengok buku & sesi pelancaran jadi bertembung. Maybe lepasni boleh buat di space yang sesuai supaya yang hadir untuk sesi tersebut dapat berikan 100% tumpuan. Ini sekadar pendapat peribadi saya saja. 



Apa pun, kita happy dapat jumpa penulis buku Leluhur & Sarung Mantera face to face. Dalam kepala memang kita dah aim nak ambil sign. And of course dapat random talk dengan penulis. Yang kita boleh share, penulis bertukang untuk menulis mms makan tahun. Kalau tak silap kita Sindiket 2 ambil masa selama 3 tahun. Lama kan?. So korang yang mana belum dapatkan buku terbaharu Buku Prima yang bergenre thriller ni. Boleh dapatkan di Shopee atau Karangkraf Mall. Nanti kita nak dapatkan buku Pemutus Nyawa pula. Hehe. 

Kita akan belanja 2 video dalam entry kalini. Video suasana di Karnival Rakyat Karangkraf & Video Unboxing Buku Sindiket 2 :) 

Jul 24, 2024

Ulasan Buku - Pada Masa Yang Terhenti by Osman Deen


Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


"Malik, Tuhan hadirkan aku supaya kau terus kuat" 


Genre: Slice Of Life & Fantasi Ringan (Time Travel)
TW‼️ : Cubaan Membunuh, Kecelaruan Perasaan & Fikiran


Malik melihat ibunya struggle mencari rezeki demi menyara kehidupan mereka sekeluarga. Tambahan pula, ayahnya bukan dalam kondisi yang baik. Penyakit kronik yang dialami ayah Malik membuatkan Malik rasa ada baiknya dia bertindak untuk melakukan perkara 'tersebut' demi mempercepatkan proses ayahnya itu. Tapi antara sanggup dengan tidak saja.

Jadi, sepanjang dia bergelut dengan emosi dalaman dia. Dia menulis surat untuk Malaikat Izrail. Dan kemudian diselitkan dalam buku.

Tanpa sedar, surat yang diselitkan Malik itu sampai ke tangan seseorang (Kuntum) di dimensi yang lain (tahun 1969). Apa yang akan terjadi seterusnya?. 


Kalau tengok semula apa yang saya tabbing untuk buku ini. Saya boleh cakap hampir kesemuanya mengenai situasi/ momen menjaga pesakit kanser.

Relateable dengan diri sendiri sebab saya pernah ada pengalaman menjaga arwah mak saya yang juga menghidap penyakit kanser. Banyak persamaan antara Malik - ayahnya dengan saya - arwah mak saya. Cuma tidak la sama dengan monolog dalaman yang ada pada Malik. Jauh sama sekali. Yang pernah menghadapi mungkin akan terkesan sedikit sebanyak dengan cerita ini.

Dan. Disebabkan kiriman surat balasan dari Kuntum lah yang membuatkan Malik dapat sisa berfikir secara rasional.



Cuma itulah, siapa yang boleh kawal apa yang Malik rasa selain diri dia sendiri. Kan? . Dan dalam masa yang sama. Malik juga secara tidak lansung turut membantu Kuntum yang ketika itu dalam situasi tegang yang mungkin boleh menyebabkan kejadian berdarah secara besar-besaran berlaku. Dia macam faham tak win win situation dalam cerita Malik - Kuntum ni.

POV Kuntum comel. And bahasa yang Kuntum guna tu kalau baca kuat-kuat memang rasa macam orang dolu dolu.

Ada few things yang predictable and ada watak yang boleh ditebak sejak awal kemunculan dia. Tapi saya masih boleh cakap buku ini sebenarnya dapat berikan sesuatu buat pembaca. Satu percubaan yang baik dari penulis. ✨🙌🏻 #ikareviewbuku

Pengalaman Membeli Belah Interaktif Pacu Kejayaan PMKS

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥




Landskap perdagangan digital sedang berkembang di mana terdapat perubahan besar dalam tingkah

laku pembelian pelanggan, terutama dalam kalangan Gen Z. Interaktiviti menjadi pilihan utama yang

membentuk pengalaman pelanggan dengan penstriman langsung dan pembelian dari hantaran video laly memacu

ke arah era baharu membeli-belah dinamik.


Jadi, bagaimana video mengubah pengalaman membeli-belah dalam talian? Dan adakah ia benar-benar

berpotensi untuk perniagaan mikro, kecil, dan sederhana (PMKS) hari ini?


Menurut kajian terkini Kantar tajaan Shopee, Masa Hadapan Membeli-belah: Menawan Pembeli-belah

Generasi Z di Era Digital’ , hampir 70% Gen Z di Asia Tenggara menganggap platform e-dagang sebagai titik

permulaan untuk perjalanan membeli-belah mereka. Mereka bergantung pada platform ini untuk menyelidik

pembelian mereka termasuk menonton video demonstrasi produk. Penstriman langsung menawarkan titik

sentuhan ideal untuk pembeli dengan membolehkan penjual menerangkan secara mendalam tentang fungsi

produk sambil menjawab soalan pembeli secara langsung. 


Kajian ini juga menunjukkan bahawa lapan daripada sepuluh responden mengatakan mereka mencari pengalaman

membeli-belah yang menarik dan menghiburkan - menunjukkan peranan penting video dalam perjalanan

membeli-belah mereka. Ini membuka peluang hebat untuk PMKS menonjolkan kreativiti mereka untuk

membawakan pengalaman membeli-belah yang lebih interaktif sambil mengukuhkan hubungan dengan

pelanggan.


Kejayaan Produk Sambal dengan Strim Langsung Sepanjang Masa




Syukor Majid, pemilik Kedai Abang Syukor, memulakan perjalanan perniagaannya dengan menghasilkan dan

menjual minuman pra-campuran dan produk lain melalui saluran tradisional. Setelah memasuki dunia

perniagaan dalam talian pada tahun 2015, Syukor mencari strategi untuk mencapai audiens yang lebih luas

dan meningkatkan jualan untuk produk sambal yang baharu dilancarkan pada tahun 2023. Menyedari cabaran

dalam mempromosikan produk berjangka hayat pendek, Syukor beralih kepada penstriman langsung di Shopee,

yang menonjolkan produknya berbanding jenama lain di pasaran.  


"Menggunakan strategi penstriman langsung 24 jam membolehkan kami berhubung dengan pelanggan pada

bila-bila masa," katanya. "Dengan jangkauan luas Shopee dan antara muka mesra pengguna, kami berjaya

mempertingkatkan keterlihatan dan jualan produk sambal kami."


Hasil jualan dan minat hebat daripada pembeli, Syukor mengembangkan pasukannya kepada tujuh pengacara

strim langsung untuk membantu menguruskan permintaan dan terus menyampaikan kandungan berkualiti tinggi.

yukor menjadi salah satu penjual terbaik Shopee Live, mencatatkan tempoh penstriman langsung selama 155 jam

seminggu. Dalam tiga bulan pertama di Shopee Live, Syukor menjana keuntungan RM1 juta, dan penyertaannya

dalam kempen jualan dua digit Shopee mencapai peningkatan jualan sebanyak 600% melalui strategi penawaran

diskaun dan baucar Shopee Live.




Baru-baru ini, Syukor berjaya menjual lebih daripada 60,000 pek daging dendeng sedia untuk dinikmati semasa

Hari Raya Aidilfitri, atas sokongan 300,000 pengikut setia Shopee. Dengan memanfaatkan ekosistem kukuh

Shopee, produk Syukor juga mendapat pendedahan antarabangsa, mencapai pelanggan di negara jiran seperti

Singapura. Didorong oleh hasil ini, Syukor merancang untuk membuka akaun Shopee Live tambahan untuk

memenuhi permintaan pelanggan yang semakin meningkat sambil meneroka kedai jual produk bukan makanan.

Penstriman Langsung Transformasi Pakaian Tidur kepada Fesyen Harian



Bella Hazaha,, seorang usahawan fesyen dari Terengganu, bercita-cita untuk memecahkan stereotaip pakaian

tidur. Visi Bella?

Pakaian tidur selesa yang mudah dijadikan sebagai pakaian harian, dan kekal bergaya, sopan, dan berpatutan.

Tetapi untuk mencapai audiens dengan imej statik terbukti sukar buat Bella untuk memperkenalkan idea ini.

"Pengiklanan bersasar di media sosial sudah tidak berkesan," kata Bella. Bella memerlukan platform yang

menangkap intipati jenama beliau: platfrom sesuai untuk interaksi dan demonstrasi produk secara langsung.

"Shopee Live membolehkan saya berhubung terus dengan pelanggan. Strim langsung mampu mengubah cara

pelanggan lihat jenama. Penonton dapat melihat bagaimana pakaian tidur bertukar kepada pakaian harian bergaya,

bertanya soalan secara langsung, dan menikmati proses membeli dan ‘checkout’ dengan lancar," jelasnya.

Pendekatan Bella melangkaui pameran produk. Beliau memilih dan melatih pasukan lapan pengacara yang ceria,

menjadikan mereka sebagai duta jenama. Pasukan pengacara ini menjalin hubungan tulen dengan penonton

memastikan setiap komen dijawab dan semangat komuniti berkembang.

Kejayaan Bella Hazaha Pyjamas melonjakkannya menjadi penjual terbaik di Shopee Live, memperoleh jualan harian lebih 1,000 helai. Kejayaan jenama itu melangkaui dunia digital, membolehkan Bella membuka pejabat dan gudang fizikal untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat. Shopee Live bukan sekadar platform jualan bagi Bella; tetapi merupakan landasan untuk mentransformasikan idea beraninya menjadi perniagaan  maju.

Baru-baru ini, Bella Hazaha Pyjamas mula menceburi Shopee Video, melihatnya sebagai alatan untuk membantu mempromosikan jenama beliau dan meningkatkan keterlihatan kepada audiens sasarannya. "Seronok memuat naik video," katanya, dengan menyatakan bahawa walaupun niat asalnya menyertai Shopee Video adalah untuk penglibatan pengguna, tetapi Bella dalam melihat aktiviti pembelian sejurus memuat naik video.

Perjalanan Pertumbuhan Kedai Elektronik Kecil Melonjak 900% dengan Penstriman Langsung



Pada tahun 2020, Lee Chin Sun melancarkan impiannya: Allblue5367, sebuah kedai penuh dengan elektronik dan gajet yang menarik. Bermula secara kecil-kecilan dengan gudang sebesar pangsapuri studio dan hanya beberapa pesanan harian, Lee menghadapi cabaran – bagaimana untuk menarik perhatian pelanggan dalam dunia dalam talian yang luas? Penerangan teks sahaja tidak mencukupi, terutamanya dalam kalangan Gen Z yang mahir teknologi.

Kemudian, pada tahun 2023, Lee menemui platform yang mampu memajukan perniagaannya: ciri penstriman langsung terbina dalam Shopee. Kebolehupayaannya bukan sekadar untuk menunjukkan produk. Lee mengubah penstriman langsungnya menjadi siaran menarik yang mendemonstrasikan produk, membawa penonton melihat dengan tepat bagaimana gajetnya berfungsi dan menjawab soalan mereka secara langsung. Beliau juga mengambil maklum balas dengan serius, mengetengahkan perkhidmatan selepas jualan terbaik - khidmat yang amat dihargai penontonnya. 

Dedikasi Lee membuahkan hasil hebat. Bukan sahaja pengikut kedai Shopeenya meningkat sebanyak 20%, tetapi Allblue5367 meraih gelaran berprestij "Shopee Super Seller Awards 2023: Penjual Elektronik Penstriman Langsung Terbaik" hasil daripada undian awam. Tetapi Lee tahu ia bukan hanya tentang angka. Beliau memastikan penonton melekat pada skrin mereka dengan kandungan kreatif yang memberikan hiburan selain membeli-belah. Beliau menawarkan intipan eksklusif ke dalam gudang, menunjukkan penonton bagaimana beliau bekerja bersama pasukannya, malah berstrim secara langsung semasa bercuti. 

Menjelang tahun 2024, jualan bulanan Allblue5367 meningkat sebanyak 900% berbanding tahun 2020, mencapai jumlah RM1 juta yang mengagumkan. Gudang mereka juga telah berkembang besar kepada 33,000 kaki persegi.

Dengan kejayaan Shopee Live Allblue5367, Lee bercadang untuk meneruskan perjalanan e-dagangnya: "Kepercayaan kami terhadap saluran jualan Shopee dan kejayaan Shopee Live membuatkan kami teruja untuk meneroka ciri baharu, Shopee Video. Ini adalah kesinambungan semula jadi strategi pertumbuhan kami. Penstriman langsung adalah alatan hebat untuk penglibatan pelanggan secara langsung, sementara Shopee Video akan melengkapinya dengan membolehkan kami mencipta video produk yang informatif durasi pendek di mana pelanggan boleh menemuinya dengan mudah.” 


Melangkaui Penstriman Langsung - Ekosistem Kaya Ciri untuk PMKS

“Di Shopee, kami memahami bahawa mencipta keterlihatan dalam talian amat penting buat PMKS. Shopee Live dan Shopee Video boleh membantu memperkuatkan strategi e-dagang mereka, mentransformasikan senarai produk kepada pengalaman dinamik yang membina hubungan tulen dan menonjolkan jenama mereka,” kongsi Ming Kit Tan, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia. 

Walaupun penstriman langsung dan video berfungsi sebagai alat yang kuat untuk PMKS meningkatkan keterlihatan dan mengukuhkan penglibatan pembeli, namun mempunyai platform ekosistem yang kukuh juga penting untuk memastikan kejayaan perniagaan. Kajian Kantar juga mendapati bahawa 68% responden Gen Z menunjukkan kadar pembelian yang lebih tinggi di platform e-dagang berbanding saluran lain. Ini menunjukkan bahawa walaupun pembeli meluangkan masa mereka untuk menyelidik pembelian mereka, proses pemulangan dan pengembalian wang yang lancar serta khidmat penghantaran hari berikutnya juga muncul sebagai pertimbangan utama dalam membuat keputusan membeli.

Sebagai respons kepada perubahan tingkah laku membeli-belah yang berkembang ini dan menyedari peluang yang ada untuk PMKS untuk memacu pertumbuhan, Shopee baru-baru ini memperkenalkan beberapa program baharu untuk meningkatkan pengalaman membeli-belah rakyat Malaysia, seperti Penghantaran Segera, Penghantaran Hari Berikutnya, dan Jaminan Tepat Waktu untuk memastikan penghantaran tepat waktu, dengan menawarkan baucar Jaminan Tepat Waktu RM5 kepada pelanggan jika pesanan tiba lewat.

Selain itu, Shopee juga memperkenalkan polisi 15 Hari Pemulangan Percuma yang membolehkan pengguna memulangkan barangan yang layak dari semua kategori produk secara percuma dalam tempoh 15 hari, menawarkan pengembalian wang sepenuhnya untuk pemulangan 'Perubahan Fikiran' tanpa soal. Tambahan lagi, proses Pemulangan dan Pengembalian Wang terbaik Shopee boleh dilengkapkan dalam tempoh hari buat pembayaran melalui ShopeePay - lebih pantas berbanding purata tujuh hari industri.

Ciri-ciri ini memudahkan pelanggan untuk membuat pembelian tanpa perlu risau tentang kerumitan pemulangan dan pengembalian wang atau kos penghantaran tambahan. Melalui program-program ini, Shopee menyokong perniagaan dalam membina kesetiaan pelanggan dan pertumbuhan yang mampan. Ciri-ciri ini secara kolektif memperkasakan PMKS untuk berjaya dalam pasaran digital yang kompetitif, membolehkan mereka memanfaatkan platform Shopee untuk kejayaan perniagaan mereka.

"Peranan kami bukan sahaja untuk membantu penjual berstrim langsung secara efektif. Kami memahami impak penting alat perniagaan ini, tetapi apa yang lebih penting ialah kami menawarkan sokongan perniagaan secara menyeluruh. Shopee mempunyai ekosistem kukuh dengan sistem pembayaran bersepadu yang selamat dan rangkaian rakan kongsi logistik yang memastikan perniagaan sentiasa berkembang maju," tambah Tan.

Jul 5, 2024

Shopee Dapati 93% Wanita Malaysia Cari Fesyen Muslimah Inklusif

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Shopee, platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara & Taiwan merupakan platform utama yang menyediakan pilihan fesyen Muslimah inklusif. Kajian Fesyen Inklusif Gaya Lagi Lit oleh Shopee mendapati 93% responden mencari pakaian Muslimah dan inklusif di platform, di mana hampir semua responden (98%) menyatakan keyakinan bahawa Shopee dapat memenuhi keperluan mereka untuk gaya ini. Hasil tinjauan ini mengukuhkan kedudukan Shopee sebagai destinasi utama untuk fesyen Muslimah yang memenuhi pelbagai gaya dan jenis bentuk badan.


Hampir tiga perempat (74%) daripada responden mengesahkan pakaian inklusif yang menyediakan saiz, umur, dan jenis bentuk badan merupakan keutamaan mereka. Tambahan lagi, 16% mencari pakaian sopan yang sesuai untuk semua aktiviti, menunjukkan keperluan untuk pakaian versatil sesuai dengan gaya hidup mereka. Manakala, 10% mementingkan penggunaan bahan lestari dan pakaian bersesuaian dengan keperluan khas, menunjukkan  menunjukkan keperluan dan permintaan yang sentiasa berkembang dan berubah-ubah dalam landskap fesyen Muslimah. 


“Di Shopee, kami memahami keinginan wanita Malaysia dalam fesyen Muslimah yang mencerminkan gaya unik mereka dan memperkasakan keyakinan mereka untuk mengekspresikan diri. Kajian Fesyen Inklusif Gaya Lagi Lit kami mengukuhkan keperluan ini, dengan 99% responden menekankan kepentingan pilihan untuk pelbagai saiz dan gaya. Kami komited untuk memperkasakan pengguna dengan rangkaian pakaian yang lebih luas yang meraikan semua jenis bentuk badan,” kata Ming Kit Tan, Ketua Pemasaran dan Perisikan Perniagaan di Shopee Malaysia.


Kajian ini juga mendapati sekongan komuniti yang kuat terhadap perniagaan fesyen Muslimah tempatan Malaysia. Sebanyak 97% responden menganggap sokongan kepada PKS tempatan seperti Ariana Exclusive, Desince, Garden Store, Hany Shop, Indah Pesona, Le’Fonse, Marvelry, Muslimin dan Muslimah, dan Syifa Exclusive yang mengutamakan inklusiviti dan kepelbagaian dalam reka bentuk mereka sebagai sangat penting. Ini bukan sahaja memperkasakan perniagaan tempatan tetapi juga mengukuhkan infustri fesyen dan ekonomi Malaysia.





Komitmen Shopee untuk memperkasakan wanita Malaysia melalui fesyen melangkaui penawaran teras platform. Pelancaran koleksi 7.7 #ShopeeHaul Gaya Lagi Lit baru-baru ini mencerminkan komitmen ini. Koleksi pakaian kapsul yang dikurasi ini memenuhi pelbagai gaya dan personaliti, membolehkan wanita mengekspresikan diri mereka dengan yakin untuk bergaya. 


Koleksi ini menampilkan tiga gaya berbeza:


  • Warna Lit Lit: Penampilan untuk wanita yang berani dengan gaya unik tersendiri. Ia menggayakan pakaian dengan kombinasi warna kreatif untuk menyerlahkan keunikan diri.


  • Every Body Cantik: Penampilan ini meraikan pelbagai jenis bentuk badan. Ia menawarkan siluet yang mengutamakan pakaian versatil yang memperkasakan wanita dari semua jenis bentuk badan dan saiz untuk bergaya dengan yakin. 


  • Girl Boss: Penampilan ini adalah untuk wanita yang kuat, berdikari, dan bercita-cita tinggi. Ia menampilkan pakaian bergaya dan selesa, sesuai untuk kerja atau sebagai pakaian harian.


Wanita Malaysia juga menonton Shopee Live untuk mencari inspirasi pakaian dan tips gaya. Sebanyak 86% daripada responden secara konsisten berinteraksi dengan penjual fesyen Muslimah dan inklusif serta pencipta kandungan di Shopee Live di mana mereka mendapati inspirasi cara baharu untuk menggayakan pakaian kegemaran mereka dan mengekspresikan personaliti unik mereka.


Kajian Shopee ini menunjukkan gambaran yang jelas: wanita Malaysia mahukan lanskap fesyen Muslimah yang pelbagai dan inklusif. Shopee merupakan dalam landskap ini dengan menawarkan pelbagai keperluan dan gaya  melaluikoleksi seperti #ShopeeHaul Gaya Lagi Lit yang memperkasakan wanita untuk mengekspresikan keunikan dan keyakinan diri mereka. Dengan ini, Shopee mempertingkatkan pengalaman membeli-belah fesyen Muslimah dengan penghantaran tepat waktu (Jaminan Tepat Waktu) dan tempat pengambilan sendiri mudah (Shopee Self-collection). Polisi pemulangan mudah Shopee (15 Hari Pemulangan Percuma, Tanpa Soal*) memperkasakan penerokaan gaya yang pelbagai dengan yakin.


Ketahui lebih lanjut tentang tawaran fesyen Muslimah dan inklusif Shopee sambil membeli-belah RM1 Super Seringgit Fashion Deals pada 7.7 Jualan Fesyen Mega: https://shopee.com.my/m/7-7.