July 2023 - Jari Jemari Menari

Jul 4, 2023

Ulasan Buku - Kambus by Ayumi Syafiqah

9:28 PM 3
Ulasan Buku - Kambus by Ayumi Syafiqah




Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥

Masa buku ni keluar, memang tak fikir panjang nak dapatkan sebab blurb dia menarik. Kebetulan masa tu ada SIBF. Memang masa sampai je reruai Prolog Media. Ika terus capai buku dan bayar. Tanpa sebarang bunyi haha :) Kalau bab menghabiskan duit serahkan dekat saya. Tambahan memang start dari tahun lepas, ika mula baca karya Ayumi. Bila tahu dia keluarkan buku baru jadi lagi ekstra teruja la.  So here we go. Ulasan ringkas untuk Kambus. 

Bismillah. 

"Rahsia kau selamat asalkan rahsia aku selamat"


Penulis: Ayumi Syafiqah
Tahun: 2022
Penerbit: Prolog Media 
M/S:303 m/s
Genre: Thriller Mystery 




Sebagai seorang pembaca genre misteri & seram. Saya tak rasa storyline Kambus keterlaluan dan berlebihan. Just nice. Yang penting ada kejutan yang diberikan oleh penulis. Saya suka cara penulis cipta watak-watak yang saling berkait tapi secara logik. Bukan berkait dengan cara terlanggar bahu atau outofnowhere. Ada connection setiap watak.


Saya suka dengan perwatakan tenang Dzil menangani situasi tegang (pembunuhan Alana) yang terjadi. Malah, dia sanggup galas segala kesalahan atas bahu sendiri. Padahal, to be fair kalau salah mestilah dua-dua salah. Ini dia rileks je nak tanggung sendirian. Sayang punya pasal. Suka juga dengan cara dia alihkan tumpuan Yin yang kerap memikirkan masalah mereka (dia ajak bercinta geng). Tanpa aksi geli-geli pun masih mampu buatkan Dzil jadi seorang lelaki yang manis. 





Yin pula saya tak hairan jika gelabah dan tak senang duduk setiap masa. Sebab surrounding dia pun keep on bercakap benda yang dia cuba sorokkan. Jadi, mana-mana dia pergi pun dia akan tetap dibayangi dengan kesalahan sendiri. Mana mungkin dia mampu untuk simpan rahsia tersebut lama-lama. 

Saya rasa cerita ini disusun dengan baik walaupun ada bahagian yang di-flashback. Tapi yang bagusnya, penulis mention bila yang diflashback (3 tahun sebelum, sekarang, malam kematian dan sebagainya). Jadi, pembaca tak terpinga-pinga tiba-tiba cerita melompat sana sini.

Penyiasatan yang dilakukan juga membuatkan saya ralit baca. Saya enjoy mengikuti perjalanan siasatan polis dalam usaha mereka mencari mayat 3 perempuan yang hilang termasuklah Alana. Perincian setiap perkara yang dilakukan oleh Dzil & Yin untuk menghapuskan bukti juga menarik. Jangan lupa dengan Yusri yang turut merencanakan sesuatu yang tidak dijangka. 👍🏻



Yayy dapat sign Kakak Ayumi <3

Dikaburi dengan kebaikan beberapa watak di dalam Kambus ini. Saya rasa tertipu. Hakikat sebenar jauh lebih teruk dari apa yang dibayangkan. 

• Tidak hairan jika zaman sekarang baik lelaki atau perempuan. Kedua-dua jantina boleh menjadi mangsa penderaan. Jangan sangka penderaan hanya fizikal sahaja. Emosi juga sama okay! 


Jul 3, 2023

Ulasan Buku - Kru Paranormal Kolam Dewa by Khairul Nizam Khairani

9:03 PM 1
Ulasan Buku - Kru Paranormal Kolam Dewa by Khairul Nizam Khairani

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


"Kalau mahu mudah, kalau tak mahu susah, jamu sahaja kolam itu.."

"Jamu? Jamu apa?." tanya Salleh



Sinopsis Ringkas 

[1863]: Kampung Sungai Cerah hairan dengan keadaan yang melanda kampung mereka. Hasil tanaman yang rosak & tidak menjadi, tanah yang tidak subur untuk bercucuk tanam, ternakan mati dan juga anacaman dari Pak Belang. Senang kata, mereka buntu untuk mencari rezeki untuk kehidupan seharian. 


Muncul 2 kanak-kanak misteri dalam mimpi Salleh. Mereka mendakwa mereka berdua ialah anak-anak Salleh yang telah meninggal dunia. Salleh diminta untuk menjamu sebuah kolam yang dipanggil Kolam Dewa jika ingin mengubah nasib kampung tersebut. Apa yang akan terjadi seterusnya pada Salleh & penduduk kampung Sungai Cerah?



Jauh penulis flashback cerita kali ini. Kolam Dewa bervibeskan kampung & orang dulu-dulu. Best. Memang out of nowhere tiba-tiba ada karakter & latar tempat baru. Jadinya, pada awal cerita saya terfikir apa motifnya campak belakang cerita yang sudah lama berlalu? Rupanya bukan sebarang flashback -- 


Rasa lebih puas hati bila dapat tahu salasilah keluarga Imtiaz dalam Kolam Dewa ini. Pokok pangkalnya, keturunan Imtiaz sudah jauh terpesong dari landasan agaman. Bergelumang dengan ajaran sesat dan perkara syirik yang dibawa dari zaman ke zaman. Malahan, cerita mengenai kepala kambing juga bukan sekadar datang dan pergi. Dia comeback dengan jayanya dalam buku ke 11 ini. 


Serem -.-



Mixed feeling gila bila sampai penghujung cerita. Macam tak percaya dengan apa yang dibaca. 

By the way, penulis susun storyline dengan sangat baik dan cantik. Saya mengaku yang penulis bijak bermain dengan timeline masa untuk keseluruhan siri Kru Paranormal. Otak pembaca stuck dekat C - penulis dah sampai ke Z dah. Pemikiran yang diluar kotak. 

Secara jujurnya, saya memang kesian dengan watak Salleh. Saya percaya dia juga tiada daya untuk mengelak dari melakukan perkara yang dia tidak mahu. Namun, dia tidak sengaja dan terpaksa. Kehilangan demi kehilangan. Macam yang saya pernah cakap sebelum ini. Ramai insan yang tidak bersalah menjadi korban. Tak sabar rasanya nak tunggu buku terakhir iaitu Jamuan Berdarah. Saya tak puas hati sebab watak Imtiaz dalam 2 buah buku macam hanya selingan yang ergh. I want more. 🔥


Instagram : Ulasan Kolam Dewa (mohon like)