BOOK REVIEW - NABI MUSA A.S VS FIRAUN YANG ZALIM BY ABDUL LATIP TALIB - Jari Jemari Menari

Nov 24, 2020

BOOK REVIEW - NABI MUSA A.S VS FIRAUN YANG ZALIM BY ABDUL LATIP TALIB



Assalamualaikum & Hi readers ❤️️

Buku seterusnya yang ika nak share ialah novel sejarah islam. Nak dijadikan cerita, kebetulan sangat. Hari yang ika jejakkan kaki ke Chapter One, Star Avenue. Novel Sejarah Islam ini tengah ada sale. Harga memang sangat berpatutan tapi biasalah rasa macam nak ambil semua. Instead of ambil semua, ika rasa why not ambil 2 buah. Terimakasih dekat sepupu sebab belanja satu buku, lagi satu bayar sendiri. Happy tak terkata! Lagi satu buku bertajuk Abu Jahal Yang Jahat kalau tak silap. 

Tertarik dengan tajuk. Kisah-kisah Nabi ini memang takkan dilapuk dek zaman. Selalu seronok untuk dibaca walaupun kita dah tahu ceritanya dan selalu baca. Kan? 


Tajuk: Nabi Musa A.S VS Firaun Yang Zalim
Penulis: Abdul Latip Talib
Publisher: Latip dan Keluarga Enterprise
Bab: 16 Bab
Harga: RM 19

Walaupun dah baca banyak buku yang menceritakan mengenai Nabi Musa AS. Namun, buku ini mendapat tempat di hati kerana menceritakan bagaimana kehidupan sebelum kelahiran Nabi Musa sehingga la Nabi Musa A.S dilahirkan sehinggalah Nabi Musa A.S mendapat wahyu dan peristiwa-peristiwa menarik. Kekejaman Firaun memang tiada tandingan. Angkuh, ego, takbur dan banyak lagi yang negatif ada dalam diri Firaun.

Banyak juga isi yang menari dalam buku ini yang baru dapat tahu antaranya ialah:-

•AllahS.W.Tpelihara kehormatan isteri muda Firaun, Asiyah dengan menjadikan iblis sebagai ganti bila Firaun ingin bersama isterinya.
•Firaun memisahkan suami isteri kaum Bani Israel sebab Firaun takut akan terjadinya kelahiran bayi lelaki iaitu Nabi Musa. Namun, Firaun tidak mampu menghalang sesuatu yang sudah ditetapkan oleh Allah S.W.T.  
•Rupanya, Firaun sempat percaya akan wujudnya Allah S.W.T. Tapi Allah S.W.T tak terima. 
•Ketua Ahli Sihir & Ahli Ahli Sihir masuk Islam selepas melihat kebesaran Nabi Musa A.S (tongkat bertukar menjadi ular)
•Bab 9 : Bala Menimpa Mesir sangat best. Firaun yang berjanji akan beriman ingkar selepas Nabi Musa berdoa kepada Allah S.W.T untuk menghilangkan segala musibah yang melanda.


Novel Sejarah Islam yang menarik untuk dibaca oleh semua peringkat umur, baik muda atau tua. Kalau sesiapa yang sukakan bacaan sejarah Islam yang mudah untuk difahami ayatnya dan penceritaan yang jelas. Boleh beli buku ini. Nipis tapi padat isinya. Nabi Musa A.S juga menghadapi kesukaran dalam dakwah yang ingin disampaikan. Akan tetapi, berkat kesabaran Nabi Musa A.S, ramai golongan Bani Israel yang bersama sama dengannya dan percaya akan wujudnya Allah SWT. Bukan senang ya.


Suka dengan penceritaan yang ringkas namun memberi kesan yang mendalam dalam diri. ❤️ Rekomen buat semua pembaca yang sukakan bacaan ringkas. 

2 comments:

Shikin Razali said...

Yea, kisah Nabi Musa AS banyak pengajarannya, lebih-lebih tentang kewujudan sihir..

Sha Mohamed said...

banyak pengajaran dari buku ini..