Ulasan Buku - Pada Subuh Yang Membawaku Pergi by Yaya Samad - Jari Jemari Menari

Nov 27, 2023

Ulasan Buku - Pada Subuh Yang Membawaku Pergi by Yaya Samad

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥



Sinopsis Ringkas -

Bahagia itu ada tapi tidak seperti kisah dongeng


Bayangkan, seorang anak kecil yang mengharapkan belaian seorang ayah. Namun, yang singgah di badannya hanyalah pukulan demi pukulan. Dipukul tanpa alasan yang kukuh pula tu? Anak kecil itu tiada perasaankah? . Itulah yang terjadi pada Iskandar Dzulkarnain. Hanya ibu & adiknya sajala tempat dia meluah segala rasa & bermanja.

Disebabkan itu jugalah, Nain mengambil keputusan untuk belajar bersungguh-sungguh & ke asrama penuh. Dia ingin membawa diri jauh dari ayahnya itu. Dalam masa yang sama,Nain juga turut diuji dengan masalah kesihatan. Apa yang akan jadi seterusnya pada Nain? Mampukah dia membawa diri jauh dari kemelut hidupnya yang sangat berliku itu?


Hidup Nain yang sebegitu rupa telah menjadikan dia matang sebelum usia tidak kira dari segi percakapan, perbuatan & pemikiran. Dia telah memilih untuk menjauhkan diri dari benda-benda toksik & membentuk dirinya sendiri menjadi seorang yang mempunyai prinsip. Sentiasa tahu apa yang dia inginkan dalam hidup, berpendirian tetap & bersangka baik dengan ujian dari Allah SWT. Nowdays, ramai jadikan alasan sekian-sekian untuk terus hanyut melakukan kesilapan demi kesilapan.

Encik Faizal iaitu bapa kepada Iskandar Dzulkarnain ialah seorang lelaki yang tidak berguna. Walaupun ada kerjaya yang baik tetapi dia memilih untuk menghabiskan duitnya itu di tempat yang salah. Malah, dirumah dia kerap memukul, mengherdik serta melayan Nain dengan teruk sekali. Dia mungkin lupa. Seorang anak itu pasti menyimpan perasaan yang tidak baik jika diperlakukan sebegitu rupa. Sampailah satu tahap, saya sendiri merasakan Encik Faizal sangat keterlaluan. Play victim dan mengunakan kuasa veto ayah untuk menjadikan situasi jadi lebih sukar. 

Mujurlah Nain dari awal sudah berhajat untuk angkat kaki dari rumah yang baginya tidak selamat itu. Encik Faizal, koau gagal menjadi seorang ayah yang gagal! BOO. 



Boleh rasa betapa sayangnya Nain pada keluarga dia. Dia sentiasa berusaha menjaga & ingin menyenangkan keluarganya. Biarlah berhabis kudrat sekalipun, asalkan keluarga dia senang. Sayangnya Nain dekat ibu. Boleh rasa tau sampai sini. Rasa nak peluk mak kita. Tapi kita dah tak ada mak. Hm. ❤️
Brotherhood antara Nain & Fahim memang A+. Karakter kontra mereka berdua melengkapi antara satu sama lain. Imagine sajalah Naim yang pendiam vs Fahim yang talktive and gila-gila. Menarik bukan?. Terima kasih Fahim kerana wujud dalam hidup Nain. Suka dengan cara kalian menjaga antara sesama kalian. Tanpa sedar, kalian mengajar saya untuk lebih menghargai orang sekeliling saya. 


Dan saya suka cara penulis sampaikan dakwah secara halus dalam buku in antaranya ialah: 
Fokus belajar ✔️
Jangan sibuk bercinta✔️
Jaga batas antara lelaki & perempuan ✔️


** Bagi saya, ada beberapa perkara yang saya perlukan penjelasan . Sebab adanya plothole yang ketara. Bila penulis memilih untuk fokus pada sesuatu perkara, ada perkara lain yang penulis terlepas pandang untuk explain (trauma perbuatan sonsang,pembahagian harta & dll). Ada juga watak yang menghilang sebegitu saja & outofnowhere muncul hanya semata-mata sebagai pencetus untuk panjangkan cerita / point untuk confess sesuatu.

Untuk debut, satu percubaan yang baik dari penulis ✨Sebak juga rasa didada. Siapa yang pernah rasa kehilangan pasti akan tercuit dengan naskah ini. 
Anyway, kalau kalian berminat nak dapatkan buku ni. Kalian boleh beli di Shopee Mangosteeen atau ke SIBF yang akan berlansung di MBSA Shah Alam pada 1/12/2023. 

1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Saya suka baca review buku2 seperti ini. Tiap kali ke Malaysia pun saya msh rutin beli beberapa novel dari sana. Kalo dulu karena memang saya belajar bahasa Melayu melalui novel, supaya paham. Tapi setelah menguasai, jadi suka untuk rutin beli tiap kali ke sana 😄. Semoga kalo balik lagi, saya bisa ketemu buku2 bagus yg Kaka review di sini.