Ulasan Buku - Runcing 2 by Zharulnizam Z.A - Jari Jemari Menari

Jan 27, 2024

Ulasan Buku - Runcing 2 by Zharulnizam Z.A

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥ 


Pertama sekali, terima kasih buat tim Buku Prima atas naskah Runcing 2 ini :) Saya sangat hargai peluang dan ruang yang kalian berikn buat reviewer picisan seperti saya. Rasa macam mimpi sebab dapat bekerjasama dengan salah satu publisher yang gah dan besar dalam industri buku. InshaAllah semoga lain hari kita dapat bekerjasama lagi. 


📌 Dendam ini harus dilangsaikan dengan darah !


Dengan bantuan Batin Uda. Sahak menjadi lebih kebal. Lebih membara-bara perasaannya untuk membalas dendam terhadap Hambali. Namun, Sahak lupa. Dia juga perlu berhadapan dengan Yusof jika dia berniat ingin membunuh Hambali. Berjayakah Sahak?
Dan apa yang akan jadi pada Hambali?. Akan selamatkah Seri Bakawali dan terus hidup?.


Cerita seram islamik yang mendebarkan.



Genre: Mistik Islamik 

Mukasurat: 488 mukasurat 

Harga: RM 30 


Ini suggestion saya. Kalian beli & baca Runcing 1 dulu supaya lebih feel membaca, kenal karakter & cerita yang pernah terjadi sebelum ini. Tidaklah kalian lost track. Okay?. Saya kira ini satu penantian yang sangat berbaloi buat peminat penulis & Runcing 1. Puas ‼️ Bagi saya, Runcing 2 ialah sebuah naskah yang penuh pengisian. Bukan sekadar cerita seram kosong. Ada banyak elemen (cinta, aksi & mistik) yang dimasukkan penulis.

Gaya penulisan penulis yang puitis, tersusun rapi & penuh hemah membuatkan saya tak lepas membaca setiap patah perkataan yang ditulis. Kagum. Walaupun bukan kebiasaan saya baca gaya sebegitu. Tapi saya enjoy baca. Mungkin bagi sesetengah pembaca. Kalian akan rasa sedikit janggal dengan pengunaan bahasa yang penulis guna. Tapi why not kalian explore benda baharu. Kan? . Saya kira penulis banyak buat kajian untuk naskah ini. Perihal saka & ayat-ayat Al Quran harus diletakkan tempat yang bersesuaian. Bukan boleh simply letak.



•Page turner ✔️
•Full of Emotion ✔️
•Character Development ✔️
•Recommended ✔️

Saya suka banyak scene dalam ni terutama sekali pada awal cerita di mana Batin Uda meminta anak buahnya mencari darah harimau di dalam hutan untuk menyelamatkan si Sahak daser tu. Fuh. Kita pula yang berpeluh baca. Hanya sebab seorang manusia yang angkuh. Ada yang terkorban.

Runcing 2 ini ada berkaitan dengan saka juga. Jangan dibuat main perihal saka. Jangan sibuk mencari penyakit dengan perkara syirik & dibenci Allah SWT. Dan gabungan antara Hambali, Yusof & Kiai Shamsuddin memang acamgini 👍🏻 Semua harapan diletakkan pada Allah SWT.

📌 TAPI -- ada ghaso ghaso cam ada yang tergantung here and there. Ada sambungan ya ? Kan?. Runcing 3 please.

5 comments:

Wak Lat said...

hebat, zaman internet medsos skrg ni msh rajin baca buku novel ., hehe

fanny_dcatqueen said...

Sukaaa juga dengan cara kakak mereview novel2 ini. Saya salah satu peminat novel Malaysia, mungkin Krn dulu saya sering beli dan baca saat masih kuliah di penang. Dengan baca banyak review begini, saya bisa jadikan referensi nak beli buku apa kalo ke KL. Krn saya rutin juga bolak balik KL, Penang. Dan biasanya selalu sempatkan beli buku.

anakdenesor said...

okay da keluar no 2 boleh la beli buat koleksi..AD jarang beli buku yg bersiri, sbb stress nk tggu siri tu lengkap

fairus said...

Saya hari tu dah beli sebuah buku. Tapi belum habis baca lagi. Hihi

Neuroxer said...

Pernah baca Runcing 1, lebih kurang 10 tahun lalu. Bila baca buku Runcing 2, Mac 2024 ni, baru muka surat 116, saya temui lebih kurang 2 perkara yang sama, seakan copy paste dari buku pertama. Tentang pencarian darah harimau dan tentang penanaman tempayan untuk sihir busung. Sudah 10 tahun novel tu saya baca, tapi saya masih ingat trntang apa yang pernah saya baca dulu. Ayatnya persis sama. Apakah hanya kebetulan atau ini sebuah karya copy paste?