Ulasan Buku - Ostad Power Metal by Mitch - Jari Jemari Menari

Jan 5, 2024

Ulasan Buku - Ostad Power Metal by Mitch

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥ 


Ostad Power Metal ni best gua cakap sama lu orang. Acamgini 🤘🏻 🎸

Secara ringkasnya, sekolah pondok Tanwiriah akan ditutup dan akan diambil alih oleh pentadbiran baru. Ostad Osman (Ospom) yang mengajar di sekolah tersebut terpaksa giatkan usahanya mencari kerja lain. Dia tahu yang kelayakan yang dia ada tidak cukup untuk dia mohon kerja disitu.

Dalam usaha pencarian kerja kosong. Ostad Osman ternampak satu iklan pencarian vokalis kumpulan metal. Dia dalam dilema. Kalau tidak mencari kerja secepat mungkin, ada banyak yang perlu dibayar. Kalau masuk kumpulan metal, tak kena dengan diri dia. Agaknya, yang berlaku seterusnya?





Geng, Ostad Osman kental ya pergi audition. Haha. Masalahnya lepas pula tu. Geng Icarus boleh sangkut dengan suara dia. Dalam depa dok judge-judge tu. Terpesona gak kan dengo suara member tu. 🤣

“Suara memang power  cuma gua musykil dia pakai ketayap bro, ala fadang fasirlah! Baju Melayu lagi you ,” -Omar

Tak boleh imagine macam mana powernya suara dia nyanyi lagu kapaksss. And, suka baca dia bermonolog dalaman. Banyak benda bermain dalam kepala dia. Lurus orangnya Ospom ni.

“Anda semua dah sembahyang ke belum?

Comel kan setiap kali nak mulakan persembahan. Ospom akan tanya macamni dekat crowd. Matlamat dia nak menyanyi sambil berdakwah. Ha gitu. Bagi dia, dia juga tahu bukan senang nak mengajar orang dewasa untuk berubah ke arah yang lebih baik. Dia ada caranya tersendiri. Halus ~

Suka macam mana penulis susun jalan cerita. Konflik yang dialami oleh watak utama boleh tahan keras juga. Banyak benda Ostad Osman nak kena fikirkan. Keputusan untuk masuk dalam bidang yang bukan kebiasaan dia bukan satu keputusan yang mudah. Tambahan, dia datang dengan imej yang sangat baik & dari statusnya sebagai seorang pengajar sekolah pondok. Cuma, keadaan yang memaksa membuatkan dia pejam mata dan teruskan apa yang dia sudah mulakan. Setiap konflik yang ada, dapat diselesaikan dengan baik pada hujungnya.


5⭐ / One of my best read for 2023

5 comments:

Hanamiko Sakura said...

Menarik! Nak try la baca

Anonymous said...

Bestkan Ospom ni

fairus said...

Selamat membaca dan moga bermanfaat

fairus said...

Selamat membaca dan moga bermanfaat

fanny_dcatqueen said...

Tergelak juga bayangkan ustad ini ikut audisi 😄😄🤣. Saya jadi teringin nak cari buku iniiiii 😍😍. Pengen baca juga