Ulasan EBook - Diari Seorang Duda by Rafina Abdullah - Jari Jemari Menari

Sep 5, 2024

Ulasan EBook - Diari Seorang Duda by Rafina Abdullah

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


"Depan-depan mama saya mengaku sekali lagi, saya nak Zila balik. Saya nak nikah semula dengan dia.” - Adi


Sinopsis Ringkas: Selepas 3 tahun bercerai. Adi nak get back semula dengan bekas isterinya (Zila). Tapi, tidak bagi Zila. Kerana pengalaman lepas mengajar dirinya untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama bersama Adi. Apa yang terjadi seterusnya? 


Rasanya semua dapat agak macam arah tuju cerita ni kalau saya cakap happy ending kan. hshs. Storyline simple & straightforward. 




Cerita tentang peluang kedua. Memang kalau go thru apa yang Adi buat dekat Zila sepanjang tempoh mereka berkahwin. Adi memang redflag 🚩 Pernah naik tangan, kaki perempuan & selalu di side perempuan yang dia selalu usung. Memang patut pun Zila tu fikir panjang nak getback. 


Bukannya benda kecil yang digaduhkan sampai bawa pada penceraian. Besar. So saya tak hate watak Zila yang main tarik tali tu. Reason dia jadi keras hati pun rasanya semua orang boleh faham. 





And Adi? Yes. Kesilapan dia tu buatkan dia sedar yang dia dah hilang keluarga kecil dia. Jadi, memang patut pun Zila tak terus terima dia. Jadi itu membuatkan dia letakkan effort lebih dari 100% untuk tawan semula hati Zila. Sebab guna anak pun tak jalan. So, memang kena berusaha lebih la. 


Konflik berjaya diselesaikan dengan baik. Agak rushing bahagian ending. Maybe sebab ebook ni tak sampai 100 pages pun. 

Saya enjoy baca part bapa & mak Zila komplot nak kenakan dieorang berdua. Part menyakat sampai panas punggung masing-masing. 


Saya rasa saya tak feel sangat kalau ini dikatakan romcom. Maaf. Mungkin masalah itu datang dari saya yang susah nak terhibur dengan senang. Saya memandang cerita ini sebagai cerita yang pra serius. Ha boleh tak macamtu? sebab ini kan tentang peluang kedua. Tapi apa pun satu percubaan yang baik dari penulis.

1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Hihihi, tapi tak bisa expect cerita bakal detail kalo halaman pun kurang dari 100 kan. 😄. Saya rasa drama dia pun tak akan banyak juga.