EBOOK REVIEW - SEPERTI SAKURA BY SAI AMBROSE

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian  ❤️

Ini merupakan buku ke7 untuk bulan ini. Pertama sekali, ika familiar dengan nama penulis sebab kerap muncul di ruangan Instagram namun tak pernah baca karya dari penulis. Jadi, bila penulis berikan ebook percuma. Ika cepat-cepat redeem. Sebab ika plan sebelum nak beli novel.Ika nak baca dulu at least 1 cerita dari penulis. Nak tahu juga kena atau tidak dengan selera ika. Maksudnya ika suka atau tak dengan cara penulis menulis. Jadinya, Seperti Sakura ini ialah first impression dan akhirnya terjadilah entry review pada hari ini. 

Bayangkan, ika sempat habiskan ebook ini masa ika lunch break. Sebab ebook ni hanya 157 muksurat sahaja. Jadi, cepat la dapat habiskan. Jom proceed ke ulasan. Spoiler alert! 

Bismillah. 

Dan..
dengan hadirnya cinta, jiwa sembuh dari segala luka.

Sinopsis Ringkas

Seperti Sakura mengisahkan tentang gadis bernama Farra yang baru saja putus cinta dengan kekasihnya (Fahmi). Dan, tidak semena-mena kehadiran Fadzhil telah mengubah kehidupan Farra menjadi 360 darjah. Fadzhil mengajaknya berkahwin dan akan masuk meminangnya dalam masa terdekat. Jadi, apa agaknya yang akan terjadi kepada mereka berdua? 

Ika rasa ianya satu percubaan yang baik dari penulis. Watak Farra mengingatkan ika yang sememangnya perempuan ialah manusia yang paling complicated di dalam dunia. Dia sendiri was-was dengan perasaan dia terhadap Fadzhil. Bila Fadzhil masuk meminang. Dia taknak tetpi tidak pula dia direct terus mengatakan tidak. Tetap juga berkira-kira dengan pinangan tersebut. Jadi, apa yang Farra mahukan sebenarnya? Dia sebenarnya khuatir dianggap terlalu cepat beralih arah setelah putus cinta dan mungkin dia juga masih mengharapkan Fahmi. Senang cerita. Rumit. Muktamad. Dah berkahwin sekalipun dengan Fadzhil. Farra tetap meletakkan gap dalam hubungan mereka. Pada pemerhatian ika. Watak Farra ialah watak yang pasif dan teringin sangat nak tengok karakter dia yang lain. 

"Listen my future boo.

I like you. 

I want to take your hand, put in mine and then us against the world" 

- Fadzhil-

Fadzhil ialah seorang lelaki yang tersangatlah penyabar dan sweet talker. Setiap patah perkataan yang keluar dari mulut dia ialah kata-kata pujian kepada isteri. Baby boo, love dan banyak lagi. Dan perkara tersebut boleh diambil kira jika sesiapa nanti dah beristeri. Kerap-kerap la puji isteri sebab semua isteri suka dipuji oleh suami. Cara Fadzhil melayan Farra juga baik dalam SS. Banyak contoh yang baik boleh dipelajari dari perbuatan Fadzhil dalam melayani seorang isteri. 

"Jom, Naruto. Lepas tu Naruto Shippudden. And then I can guarantee you, you will be a fan, just like me.
Oh imagine the time we are gonna spend together to finish all of them, episodes. Man.. that's love"


By the way lepas dari baca ebook ini, ika rasa macam nak tengok Naruto. Sebab, cara Fadzhil hasut Farra untuk bermarathon anime Naruto ni macam best sangat ceritanya dan buktinya Farra terjebak. Soon okey!

"I like you. I like you a lot"

" I think.. I'm starting to like you, too"

Farra & Fadzhil, mereka bercinta lepas kahwin dan mereka juga berusaha untuk memahami perangai masing-masing. Ianya satu fasa yang normal dalam mengenali pasangan dan secara jujurnya ika suka dengan kedua-dua watak. Sangat kontra dari segi keperbadiaan namun tetap menjadi sistem support yang kuat untuk each other. Cuma, ika harap yang 2 karakter ini akan lebih menyerlah dengan meletakkan emosi yang lain. Letakkan juga konflik yang lebih berat in future jika ingin kembangkan lagi cerita. Konflik di dalam Seperti Sakura ini biasa dan memang benar kata penulis. Bacaan santai.

Congrats penulis Sai Ambrose. Masih boleh diperbaiki lagi. Banyak part di dalam SS yang boleh dikembang dengan lebih lagi sebab saya rasa tak puas baca. Sekejap sangat tup tup dah habis. Dan saya tertanya-tanya sebenarnya dari mana bermulanya perkenalan mereka dan macam mana boleh berputiknya perasaan cinta itu. Keep on menulis dan saya akan dapatkan karya encik penulis yang lain. InshaAllah. 



Goodreads Sai Ambrose

4 Komen

  1. Dah lama tak membaca e-book sbb bila dh banyak umur pandang hp lama sikit jadi pening

    ReplyDelete
  2. Wah.. review yang ohsem.. Belum berkesempatan lagi nak baca..

    ReplyDelete
  3. Semoga bermanfaat dari bahan bacaan yang dibaca.

    ReplyDelete