Ulasan Buku- Perangkap Psiko by Asraf Shaari - Jari Jemari Menari

Jun 18, 2023

Ulasan Buku- Perangkap Psiko by Asraf Shaari

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Kehilangan seorang budak lelaki bernama Fuad di kampung itu membuatkan Mina iaitu jiran Fuad.  Ingin menyiasat akan kehilangan Fuad. Namun, idea Mina dihalang oleh rakan-rakanny kerana dianggap menganggu kerja polis. Hanya Dannya saja yang sudi membantu Mina untuk melakukan misi itu. Mana tidaknya, mereka berdua ada hubungan istimewa. Itu yang sudi tolong tu. Berjayakah Mina & Danny dalam misi itu? Kemanakah Fuad menghilang?



"Jangan takut. Abang tak makan orang..hehehe..siapa nama adik."

ulangnya kembali pertanyaan yang masih belum dijawap. 

"Ru..Rusydi."

"Nak masuk bengkel baru abang? Hehehehe..."


Abang Dee -- seorang mekanik yang suka mengusik budak-budak yang lalu lalang di hadapan bengkelnya. Adakalanya disergah dan muncul secara tiba-tiba. Budak mana yang tidak cuak? Appearance Abang Dee yang tidak terurus itu menambahkan lagi perasaan takut. Setiap kali bercakap hujung mesti hehe. Eh seremlah mat.


Mina mengesyaki Abang Dee atas kehilangan Fuad kerana Fuad hilang ketika dalam perjalanan pulang dari mengaji. Ramai orang kampung akan melalui bengkel Abang Dee. Hanya itu jalan yang selamat digunakan. Tapi bukti apa yang di ada? Bertambah berkobar-kobar Mina bila adiknya Amat pula hilang. 


MENTAL ILLNESS & ORGAN TRADE



Dalam Perangkap Psiko memang sudah terang-terangan penulis beritahu yang Abang Dee memang seorang pembunuh & mempunyai masalah mental. Buktinya kalian boleh baca macam starting Abang  Dee bunuh mangsa-mangsanya. Muka baik tapi psiko. Dan Abang Dee ada rakan subahat juga ya!! Cuma penulis akan kaburi mata pembaca dengan jadikan karakter lain sebagai tertuduh.



Aku tidak setuju dengan tindakan Mina & rakan-rakannya selepas mereka berjaya melepaskan diri dari telaga itu. Itu namanya kerja bodoh. Walaupun rasa berani melebihi dari perasaan takur. Ramai pun belum tentu berjaya tumbangkan seorang manusia yang pernah membunuh orang. Perbuatan melulu bertindak tidak mendatangkan apa-apa faedah.


Tapi kan-- memang betul. Apa saja yang masih belum terjadi dan kena dekat batang hidung kita sendiri memang kita tidak akan faham akan sesuatu situasi itu. Kita boleh nak comfort orang tapi dalam masa yang sama kita juga kena faham adakalanya ayat comfort kita tu boleh membuatkan orang rimas dan annoyed. HANYA MASA saja yang akan buatkan orang tu terima kenyataan sedia ada. 


Cerita ini lebih kepada misteri yang mild sahaja. Kita cuma nak tahu apa yang terjadi pada mangsa. Mati ke hidup ke? Dan siapa dalang disebalik kehilangan budak di kampung itu. Atas motif apakah penculikan tersebut? Satu percubaan yang baik dari penulis. Cerita yang boleh dibaca oleh semua golongan sebab tak ada scene kejam yang hardcore. 


Shopee : Perangkap Psiko



1 comment:

Illya LeYa said...

Menarik juga cerita ni. Boleh lah ke kedai buku dan cari