Ulasan Buku - Gharib by Intan Aidda - Jari Jemari Menari

May 13, 2024

Ulasan Buku - Gharib by Intan Aidda

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


"Mya nampak semuanya, mak su.

..sama macam apa yang berlaku dalam mimpi Mya."



Kelebihan Mya dapat melihat kematian yang bakal berlaku benar-benar menyesakkan dirinya. Kelebihan yang dia tidak banggakan. Tambahan pula, kematian ibunya beberapa tahun lepas masih lagi menjadi tanya tanya. Dia dituduh gila dan bunuh emaknya sendiri. 

Kejadian pembunuhan yang berlaku di Flat Cempaka membuatkan Mya tidak fikir panjang untuk mulakan langkah untuk mengetahui dengan lebih lanjut apa sebenarnya yang terjadi. Kenapa Mya beria? sebab Mya mimpikan kejadian itu. Apa yang terjadi seterusnya? 

One word. Best ✋🏻 
Ini pertama kali kita baca karya penulis. Kita tak letakkan any expectation masa baca sebab kita rasa cerita macam mimpi jadi kenyataan ni macam susah nak cari yang best. Suprisingly ini best sebab tak dapat predict dengan tepat apa yang jadi. Mungkin kita ada otak jenis lurus macam pembaris. 




Rupanya, psikopat dalam Gharib ni memang orang yang kita tak sangka-sangkakan. Cara mangsa-mangsa dibunuh menggunakan method yang sama (racun dari katak akan disuntik untuk melumpuhkan mangsa). Patutnya bosan la kan sebab sama je? Tapi apa yang membuatkan kita tetap selak m/s sebab kita rasa penulis tak belanja hint psiko tu banyak sangat. That's why kita clueless a bit. Ending dia lagi main jiwa la ek? hm

Kita faham betapa penatnya jadi seorang Mya. Mimpi pun tak indah. End up mimpi jadi kenyataan. Otak penat nak digest apa yang jadi. Watak yang cool dan tak over react. Kita actually lebih tertarik untuk tahu pasal serial killer & pembunuhan berantai tu. Cara dia bunuh mangsa kejam. 

Kita rasa watak sampingan macam Inspektor Kyle yang incharge dengan kes pembunuhan ni lagi menyerlah dari Inspektor Nick. Karakter Inspektor Kyle sometimes nampak tegas, terlalu melulu jump into conclusion & misteri. Nick pula lebih pasif. 

Memikirkan motif pembunuhan. Buatkan kita fikir sejenak. Jangan sangka perbuatan kecil kita itu tidak besar akibatnya buat insan lain. Berhati-hatilah 📌

Apa pun, kita akan cari karya lain dari penulis untuk dibaca. ✨ Well done @intanaidda_novelis .






2 comments:

Syafiqa Hatta said...

Wow menarik jalan ceritanya.

Sha Mohamed said...

Memang dalam list.. suka sinopsis dia.. tq review..