Ulasan Buku - Pada Masa Yang Terhenti by Osman Deen - Jari Jemari Menari

Jul 24, 2024

Ulasan Buku - Pada Masa Yang Terhenti by Osman Deen


Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


"Malik, Tuhan hadirkan aku supaya kau terus kuat" 


Genre: Slice Of Life & Fantasi Ringan (Time Travel)
TW‼️ : Cubaan Membunuh, Kecelaruan Perasaan & Fikiran


Malik melihat ibunya struggle mencari rezeki demi menyara kehidupan mereka sekeluarga. Tambahan pula, ayahnya bukan dalam kondisi yang baik. Penyakit kronik yang dialami ayah Malik membuatkan Malik rasa ada baiknya dia bertindak untuk melakukan perkara 'tersebut' demi mempercepatkan proses ayahnya itu. Tapi antara sanggup dengan tidak saja.

Jadi, sepanjang dia bergelut dengan emosi dalaman dia. Dia menulis surat untuk Malaikat Izrail. Dan kemudian diselitkan dalam buku.

Tanpa sedar, surat yang diselitkan Malik itu sampai ke tangan seseorang (Kuntum) di dimensi yang lain (tahun 1969). Apa yang akan terjadi seterusnya?. 


Kalau tengok semula apa yang saya tabbing untuk buku ini. Saya boleh cakap hampir kesemuanya mengenai situasi/ momen menjaga pesakit kanser.

Relateable dengan diri sendiri sebab saya pernah ada pengalaman menjaga arwah mak saya yang juga menghidap penyakit kanser. Banyak persamaan antara Malik - ayahnya dengan saya - arwah mak saya. Cuma tidak la sama dengan monolog dalaman yang ada pada Malik. Jauh sama sekali. Yang pernah menghadapi mungkin akan terkesan sedikit sebanyak dengan cerita ini.

Dan. Disebabkan kiriman surat balasan dari Kuntum lah yang membuatkan Malik dapat sisa berfikir secara rasional.



Cuma itulah, siapa yang boleh kawal apa yang Malik rasa selain diri dia sendiri. Kan? . Dan dalam masa yang sama. Malik juga secara tidak lansung turut membantu Kuntum yang ketika itu dalam situasi tegang yang mungkin boleh menyebabkan kejadian berdarah secara besar-besaran berlaku. Dia macam faham tak win win situation dalam cerita Malik - Kuntum ni.

POV Kuntum comel. And bahasa yang Kuntum guna tu kalau baca kuat-kuat memang rasa macam orang dolu dolu.

Ada few things yang predictable and ada watak yang boleh ditebak sejak awal kemunculan dia. Tapi saya masih boleh cakap buku ini sebenarnya dapat berikan sesuatu buat pembaca. Satu percubaan yang baik dari penulis. ✨🙌🏻 #ikareviewbuku

1 comment:

Fanny Nila said...

Waaah tentang time travel yaa 😊. Saya jarang baca buku yg bertema time travel, kalo drama sering lihat.

Macam menarik tapi kak. Teringin nak baca, tp susah cari di sini 😄. Nantilah kalo ke KL saya coba cari bukunya. Saya pun rutin ke KL dan selalunya pasti beli novel di sana.