Ulasan Komik - Aku, Kau & Cinta #4 --Istimewa OKU by Artis-Artis Komik M - Jari Jemari Menari

Jan 11, 2023

Ulasan Komik - Aku, Kau & Cinta #4 --Istimewa OKU by Artis-Artis Komik M

 


Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥

Pembuka tirai 2023 kalini ialah Komik Aku, Kau & Cinta #4 --Istimewa OKU. Pertama sekali, saya nak ucapkan ribuan terimakasih buat tim Komik M untuk pemberian naskah ini. Buat kalian yang masih lagi tidak tahu. Komik M merupakan imprint dibawah PTS. Yang telah menerbitkan lebih dari 200+ buah komik. Buat pengemar komik tempatan (Imprint Komik M ), jadikan komik dari Komik M sebagai salah satu koleksi peribadi kalian. 

Apa yang ika boleh nampak, makin lama makin cantik ilustrasi yang ada di bahagian kulit buku komik. Kudos buat pereka kulit buku. Dari depan hingga ke belakang memang menarik! Lain dari komik-komik yang ada sebelum ini. Kalian juga boleh melihat bagaimana proses penghasilan kulit buku ini. Disertakan sekali dengan sketch draft hingga ke sudah siap sepenuhnya. 



Komik ini menghimpunkan 7 cerita kesemuanya. Bercakap soal OKU. Saya kagum dengan semangat juang mereka untuk meneruskan hidup dan terus maju dalam kehidupan tanpa menoleh ke belakang. Banyak contoh-contoh yang kita boleh lihat di media sosial. Macam mana berdikarinya mereka. Tabik. 

1. Retak / Ben Wong ⭐️⭐️⭐️
2. Kosong / Kimi ⭐️⭐️.5
3. Cita - Cita / Pak Ngah Alipz ⭐️⭐️⭐️⭐️
4. Buku Conteng / Raion ⭐️⭐️.5
5.Teman Sebilik / Miras ⭐️⭐️.5
5. Hati Emas / Huzza  ⭐️⭐️⭐️⭐️
6. Gajah Paling Bergaya / Froggypapa ⭐️⭐️⭐️


Sebuah naskah yang santai dan sesuai dibaca oleh semua peringkat umur. Secara peribadi, ada cerita yang menyentuh hati saya. Tapi, ada juga yang seperti tidak sampai di penghujungnya. Mungkin sedikit rushing untuk menghabiskan cerita. Walaupun ada beberapa cerita yang bagi saya biasa dan ada juga yang best. Masih dapat membuka mata dan memberikan pengajaran dan nilai-nilai murni.

Apa yang penting ialah mesej yang ingin disampaikan. Bukan hanya penulisan saja dapat spread awarness tentang insan istimewa ini. Tapi, melalui lukisan juga mesej boleh disampaikan. Saya percaya masyarakat kini lebih peka dengan orang sekeliling mereka. Satu usaha yang baik Komik M!. Membawa isu dan hak-hak OKU dalam bentuk komik. 













No comments: