Ulasan Buku - Sempurna Yang Tak Sempurna by Ayumi Syafiqah - Jari Jemari Menari

Jan 17, 2023

Ulasan Buku - Sempurna Yang Tak Sempurna by Ayumi Syafiqah



Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥

Harini, ika nak share dengan kalian satu local publisher yang semakin dikenali. Siapa yang kenal dan  familiar dengan nama Ayumi Syafiqah. Seorang penulis yang sudah menghasilkan banyak karya. Dia la founder untuk Lawa Lingo. 100% diusahakan oleh Ayumi sendiri. So proud of you Kakak Ayumi. It's not easy tapi you really made it. Ada 3 buah buku yang diperkenalkan untuk first launch publisher Lawa Lingo. Dan inshaAllah ika akan review ketiga-tiga buku. Ini merupakan review buku pertama dari Lawa Lingo. 

Buku pertama yang ika akan ulas ialah Sempurna Yang Tak Sempurna. Mengisahkan tentang kisah percintaan Shana dan Haizaq. Mereka berdua mempunyai karakter dan pembawakan diri yang berbeza tidak kira di kolej mahupun dalam kehidupan. Tapi, bayangkan bagaimana kedua-duanya involve dalam relationship yang tersangat kontras.



Saya pada awalnya memang tak gemar dengan Haizaq. Semua benda dia ambil mudah dan sambil lewa. Nampak macam selfish pun ya. Sebab dia cuma kisahkan diri dia dan akan contact Shana ikut waktu dia. Ingatkan lelaki  🚩 flag. Ada la juga tersumpah seranah Haizaq. Tapi memikirkan yang karakter seperti Haizaq memang ada dalam dunia nyata. Jadi, saya fikir orang sepertinya jika sudah jadi sesuatu yang tidak dia jangkakan. Baru dia punya mata terbeliak luas. Masa tu baru la nak muhasabah diri dan baru dia tau yang semua yang dia rasakan betul semuanya salah bagi Shana.

Tapi at the end of the day, orang sebegini ada possibility untuk menjadi kekasih yangs sempurna dari semua sudut. Dia akan berusaha mengubah dan menjadi lebih baik dari sebelum (for those yang memang serius dengan perhubungan dia dan bukan untuk orang yang dari awal memang nampak tanda red flag ).  Learn from mistake. Belajar dari kesilapan lama dan takut untuk terjadinya perkara yang sama sekali lagi. 


Shana pun mungkin dah sampai limit sabar dia. Jadi saya kira apa yang dia rasakan dan lakukan memang sudah di tahap dia sendiri rasa memang tak boleh fix relationship dieorang. Argh. Kalau saya di tempat Shana. Belum tentu saya sesabar Shana. Hm.

Bacaan santai yang simple dan nice. Tak kurang tak lebih. Jalan cerita juga boleh dijangka. Cumanya saya tolak tepi jangkaan saya dan enjoy baca. Saya memang suka dengan gaya penulisan Kakak Ayumi. Sebab rasa macam lancar je pembacaan saya. Yang penting ada rasa tercuit sikit perasaan ni masa Haizaq confess dekat Shana 🙃

Banyak pasangan fikir hal remeh temeh itu selayaknya dibiarkan sebegitu saja. Namun, hal remeh temeh itu adakalanya boleh jadi sesuatu perkara kecil (perhatian, pujian, luang waktu bersama etc) yang membahagiakan.







 

1 comment:

Sha Mohamed said...

Cantiknya cover novel tu..