Ulasan Buku - My Secret Husband by Siti Nur Dhuha - Jari Jemari Menari

Feb 15, 2023

Ulasan Buku - My Secret Husband by Siti Nur Dhuha


Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Tajuk novel ni My Secret Husband sebab Aifa sorok Ryan sebab Ryan aneh dan degil. Sampaikan dia sendiri perit nak menelan tohmahan orang yang mengatakan dia tak pandai urus suami sendiri.


Mengisahkan tentang Aifa yang secara tidak sengaja terjumpa Ryan yang dikurung di sebuah ruang di bawah tanah. Selama 23 tahun Ryan terkurung. Ryan seperti katak di bawah tempurung, berkelakuan aneh & pertuturannya terbatas. Mujur Aifa tidak berfikir panjang untuk menyelamatkannya pada malam itu. Padahal, Aifa pada ketika itu hanya ada rumah sewa dan hidupnya juga tunggang langgang. Besar risiko yang diambil Aifa. Dan cuba bayangkan macam mana Ryan nak biasakan diri dengan kehidupan baru bersama dengan stranger.


"Abang tahukan, abang tak boleh keluar dari rumah ni selagi abang tak ubah penampilan abang?" -Aifa




Idea penulis kali ni lain dari yang lain. Sebab jarang baca main character tersangat jakun. Dikurung dibawah tanah dalam tempoh masa yang tersangat lama. Ada unsur lawak namun lama kelamaan dia jadi tak lawak sebab nampak macam try to hard untuk buatkan scene tu nampak kelakar. Ada juga yang meleret dan tak logik. Tapi saya layankan juga sebab dah halfway baca.


Bagi saya, Aifa ialah seorang gadis yang TERPALING lurus bendul. Hati dia yang selalu bersangka baik dengan orang itu telah membuatkan diri dia tidak sedar yang dia dikhianati. Orang sekeliling dia sangat toksik. Sakit hati kita bila Aifa kena faceshaming & buli (pukul sampai berdarah). Watak heroin yang sangat lemah sampai tak dapat nak protect diri sendiri dan biarkan diri dipijak-pijak orang. 


Cuma, saya suka dengan cara Aifa menerima suaminya dengan hati terbuka. Menjaga suami yang tidak boleh uruskan diri sendiri. Yang tak lelah mengajar dari segala sudut. Kira macam Aifa berperanan sebagai suami pada awal perkahwinan mereka. Sebab Ryan memang blur sangat. Mujur la saat Aifa memerlukan bahu untuk bersandar. Ryan itu ada!

Simpati juga dengan keadaan Ryan yang masanya banyak terbuang di bilik bawah tanah. Sudahlah mempunyai sejarah pahit ketika kecil. Kawan pun tiada. Dianiaya dan hartanya jatuh pada orang yang salah. Hm. Masa yang sangat tepat bila Aifa terjumpa dia di situ. Mujur member tak tinggalkan dia. Haha. Sudahlah masa jumpa tu keadaan memang macam tarzan. Dengan rambut siapa ada straw aduh.  🤣


Cumanya, saya tak berapa faham kenapa Ryan tinggalkan Aifa selama setahun. Kalau demi untuk mengubah diri, mempelajari dan mendalami ilmu, menuntut hak dan cari jati diri. Kenapa tidak dibawa isteri? Apa semua benda yang dia akan buat akan terbatas ke kalau ada Aifa disisi. Sudahlah ditinggalkan gantung tidak bertali. Khabar berita pun tak ada. Tiba-tiba datang secara mengejut. Entahlah. Kenapa suka sukarkan benda yang boleh memudahkan diri. Dan tidak juga diceritakan macam mana proses pembelajaran Ryan ketika dia menghilangkan diri.


Watak antagonis dalam ni ramai juga. Cuma saya musykil dengan pengakhiran watak mereka ini sebab tidak diceritakan dengan lebih terperinci. Ending juga habis dengan cepat dan begitu saja.








1 comment:

Ammi said...

tahun ni ammi belum membaca satu buah buku pun... hmmm