Ulasan Buku - Medusa by Heartsara - Jari Jemari Menari

Feb 27, 2023

Ulasan Buku - Medusa by Heartsara



 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Mengisahkan tentang Khayla & Luth Anaqi. Kedua-dua mereka tidak bernasib baik dalam percintaan. Tapi, mereka dipertemukan tepat pada masanya dan pertemuan kali kedua merupakan titik permulaan segalanya. 


Watak Luth Anaqi memang penulis cipta untuk bagi pembaca rasa ada rama-rama dalam perut kot? Kan? . Sebab suka the way dia layan Khayla and dia punya sweet talker tu ya ampun. Manis banget. Haha. Kontra dengan Khayla yang strict haha. Mujur la Khayla ni bukan hati batu. Member dah bagi hint nak try nasib baik la faham. 🤪




Konflik yang ada dalam Medusa melibatkan hubungan kekeluargaan. Tak kira samaada Luth atau Khayla. Kedua-dua mereka mempunyai masalah yang sama. Tapi saya puas hati sebab konflik yang ada dapat diselesaikan dengan baik. Walaupun saya ada mengharapkan sesuatu yang setimpal buat mereka-mereka yang sentiasa menyakiti hati Khayla. Banyak yang boleh dipelajari dalam Medusa. 

• Fahami pasangan kita. Jangan terlalu pentingkan diri sendiri. Hanya demi keselesaan & kemewahan yang kita inginkan. Kita lupa untuk melihat struggle pasangan kita demi memenuhi kemahuan kita. 

• Lari dari masalah bukan jalan penyelesaian yang terbaik. Selesaikan & jangan biarkan ianya melarat. 

• Anak pengukur kebahagiaan? . Ini memang hal sensitif. Kita juga tak tahu apa perancangan pasangan tersebut atau mungkin memang belum rezeki mereka untuk menimang cahaya mata sendiri. Jadi, tak perlulah letak anak itu sebagai pengukur aras pasangan itu bahagia atau tidak. Ujian yang berbeza Allah berikan. Maka, jangan dipersoalkan. 

• Kenapa bila lelaki sudah menjaga sehabis baik hubungan kalian. Kau nak curang? . Punya susah nak cari yang setia dan betul-betul jaga batas. Senang-senang je nak curang hargh streghsssss. 

• Jangan TERlalu lurus bendul. Berani untuk cakap tidak. Jangan diturutkan permintaan orang hanya semata-mata sebab orang tersebut minta. Kadang-kadang orang pergunakan kita saja. 

Saya suka dengan cara penulisan penulis. Jalan cerita juga simple dan watak-watak yang ada saling melengkapi cerita. Tersusun dan yang penting ending tak rushing habis begitu saja.

No comments: