Ulasan Buku - Luk Thep The Anong's Story by Maria Kajiwa - Jari Jemari Menari

Oct 22, 2023

Ulasan Buku - Luk Thep The Anong's Story by Maria Kajiwa

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥

"Dia cakap nama dia Anong, mak" - Farah



Disebabkan perasaan ingin tahu yang membuak-buak mereka ( Farid & Niko) berdua mengenai apa yang ada di dalam hospital lama yang sudah lama ditinggalkan itu. Mereka masuk menceroboh untuk melihat sendiri keadaan di dalamnya. Di sana, Farid telah menjumpai sebuah anak patung dan dibawanya pulang ke rumah. Selepas itu, banyak kejadian aneh yang berlaku. Apa yang terjadi seterusnya?

Kalau sebelum ini penulis menulis cerita Ghumanthong (Anak Patung Nana) & Khumanthong The Revenge. Kalini penulis tampil dengan Luk Thep. Penulis memang suka menulis mengenai budaya popular masyarakat Thailand. Novela terbaru dari penulis @maria.kajiwa ini memang best 👍🏻 Walaupun nipis. Tapi masih mampu buatkan saya merinding ketika membaca. Jalan cerita straightforward & mudah difahami. Diselitkan juga dengan pengisian yang boleh kita ambil sebagai pengajaran.



Saya percaya penulis sudah membuat research mengenai Luk Thep sebelum menulis. Luk Thep dikatakan sebuah patung bayi yang dilayan seperti seorang manusia. Jika Luk Thep diabaikan. Besar kemungkinan, kehidupan pemilik Luk Thep huru hara.💢

Jadi itulah yang berlaku pada Farid sekeluarga. Farid & Niko ni memang punca juga sebenarnya. Terang-terangan dilarang ke sana. Sibuk nak explore. Anong telah membuatkan nyawa yang tidak bersalah terkorban. Mujur, ada tindakan pantas yang mereka ambil selepas peristiwa itu. Kalau lambat, mungkin si Anong tu buat kacau dengan lebih teruk. Yang menjadi lebih menyusahkan ialah si Anong ni sudah banyak berpindah tangan. Dan pemilik kedua Anong dalam sedar tidak sedar sudah melanggar banyak syarat. Jadi pemilik pertama Anong & yang lain turut mendapat tempias.



DAN -- susah nak hapuskan Anong. Sebab dia boleh poof menghilang. Dan kemudiannya muncul di mana-mana yang dia suka. Geram.Tak padan dengan anak patung. Rasa nak starlight je dahi Anong. Cara nak hapuskan Anong ni? Kena baca la buku Luk Thep ni. Saya rekomen buku ini dibaca oleh semua peminat Maria Kajiwa & bakal peminat penulis. Yang takut tu boleh baca. Tapi ajaklah sesiapa teman dekat sebelah tau.





1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Itulah kenapa saya tak suka boneka berwujud manusia seperti ini. Seraaaam. Liat wajahnya tuh, dah terbayang bagai diliatin malam2 😅. Kenapalah banyak yg suka yaa. Langsung ingat boneka Annabelle dan chaki kalo ingat ini