Ulasan Buku - Puaka Orang - Orang by Rizal Ramli - Jari Jemari Menari

Oct 22, 2023

Ulasan Buku - Puaka Orang - Orang by Rizal Ramli



Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥

"Berambuslah kau, jangan ganggu keluarga aku!"

Haji Ismail sekeluarga yang baru sahaja berpindah ke negeri Pantai Timur mula mengalami kejadian pelik dan aneh di rumah baharu mereka. Orang-orang yang terpacak di tengah sawah, berhadapan dengan rumah mereka seolah-olah memerhatikan mereka sekeluarga‼️ Apa yang akan jadi seterusnya?

..Orang-orang berkepala patung mannequin berada di luar sedang mengantukkan kepalanya di tingkap ..



Ceritanya ringkas, padat & suspen. Vibes kampung & sawah padi. Memang kalau malam-malam pun. Aura dekat kampung ni lain sikit. Tambah pulak dengan adanya orang-orang. Memang 👍🏻. Jangan harap la nak keluar malam wei.

Fast paced. Ending okay. Jalan cerita tak mengarut sebab memang realiti sekeliling kita pun. Memang ada terjadinya benda macamni. Sepatutnya bila kita ni masuk ke rumah yang sudah lama ditinggalkan. Kita kena la buat apa yang sepatutnya. Rumah yang lama tak berpenghuni ni biasanya memang jadi sarang benda tu. Part seram tu walaupun sekejap-sekejap boleh rasa tau. Lagi-lagi bila kita tahu yang kita ni macam sedang diperhatikan sesuatu.



Nasib baik, semua watak dalam Puaka Orang-Orang ni alert dengan keadaan sekeliling mereka. Mereka ambil kisah perubahan kelakuan ahli keluarga. Mujur Haji Ismail bertindak pantas untuk memulihkan keadaan mereka sekeluarga. Kalau tidak, mesti akan ada yang terkorban. Bayangkan, secara tiba-tiba Aina ada kawan imaginasi & Puan Salmah mula mengalami gangguan. Dup dap dup dap juga masa baca.


Next, saya suka macam mana Adam adapt dengan environment baru. Boleh nampak watak Adam ada improvement yang baik dari masa ke semasa. Tambahan pula, perkenalan Adam & Epi membawa banyak perubahan dalam diri Adam. Sedikit sebanyak dia mula seronok berhijrah ke Kelantan. Dan Epi. Watak tambahan yang menonjol 👍🏻 Tanpa Epi. Mungkin watak Adam akan hambar.

Saya rekomen buku ni buat pembaca yang rumahnya ada sawah padi & orang-orang. Eh tak tak. Semua orang pun boleh baca. Buat peminat cerita seram lokal. Jadikan ini sebagai salah satu bahan bacaan santai kalian.

4 comments:

Farhana Jafri said...

bahaya lah kalau sampai akibatkan maut ni. Mesti teruk juga cara hantu tu mengacau sebab masuk sarang dia

Rabiahtul adawiyah said...

Bahaya puaka puaka

IDProperti.com said...

Terima Kasih sudah berbagi, Nice Post, salam kenal dari :
IDProperti - Pasang Iklan Properti

Mampir ya :)

fanny_dcatqueen said...

Menyesal dulu saya hanya beli novel Malaysia yg bertema romance . Tapi rasanya dulu tak banyak memang yg cerita horor. Sekarang rasanya dah banyak yaa. Bertambah pula list buku yg saya nak cari 😄