Ulasan Buku - Sarung Mantera by Arifful Baqi - Jari Jemari Menari

Oct 22, 2023

Ulasan Buku - Sarung Mantera by Arifful Baqi

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Kehadiran Naqi sebagai seorang guru baharu di Sekolah Bukit Lama itu diterima baik oleh semua orang. Cut short, banyak kejadian misteri dan aneh berlaku semenjak Naqi membuka pintu berkunci sebuah bilik muzik terbiar di sekolah itu. Bilik itu juga selalu diperhatikan oleh anak muridnya yang bernama Shafiq. Tanpa sedar, Naqi sudah melepaskan makhluk yang cintakan darah. Makhluk itu digelar Cikgu Suhaila. Apa yang akan terjadj seterusnya? 


"Cikgu tak pernah terfikir, apa yang mereka sembunyikan dari bilik itu?" - Shafiq



Silapnya disini. Bila tiada siapa yang berikan amaran pada Naqi pasal bilik berkunci tu. Bagi saya penting untuk Naqi tahu semua itu sebagai tanda berhati-hati. Maksudnya disini, mungkin rakan sekerja Naqi boleh share serba sedikit kan. Bukan sebarangan makhluk yang terlepas dari bilik tu. Makhluk yang boleh bunuh sesiapa saja & menganggu ketenteraman penduduk kampung. Ramai juga orang yang tidak bersalah menjadi mangsa. 


"Aku tak akan tewas di tangan seorang manusia. Tidak untuk kesekian kalinya ‼️" 


Sinopsis SM


Sumpah susah nak hapuskan Cikgu Suhaila. Terlalu kuat. Rasa macam bila baca tu jadi geram sebab dia tak mati-mati. Liat nak mati. Tak lut orang panggil. Tapi kan --mestilah ada cara nak bunuh Cikgu Suhaila. kena baca okay! But deep inside. Saya sangat bersimpati dengan real Cikgu Suhaila. Hanya kerana dia menolak cinta seseorang. Nyawanya menjadi taruhan. Kalau yang real dah mati. Jelmaan Cikgu Suhaila itu siapa?.


Saya dah hook dari first page lagi. Saya suka bahagian Prolog Sarung Mantera pada tahun (1969). Baru permulaan cerita tapi boleh rasa vibes suspen & seram. Jalan cerita tersusun walaupun ada 2 timeline berbeza & flashback. Tak rasa pun penulis nak cepat-cepat habiskan cerita. Malah, penulis masih mampu untuk berikan jawapan pada setiap persoalan yang timbul sepanjang tempoh pembacaan berserta plot twist yang tak disangka-sangla di hujung cerita. Tak sangka pula dalang dia memang pandai bermuka-muka. Dasar. Saya tidak puas hati sebab dalangnya masih hidup dan saya yakin dia boleh buat lebih teruk lagi berbanding dengan apa yang sudah terjadi setakat ini.


Best & Recommended 👍🏻 

Review Sarung Manter (Instagram)

Karangkraf Mall - Sarung Mantera








1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Sayaa sukaaa genre horor seperti ini. Bersyukur juga saya terbiasa baca novel Malaysia karena dulu rutin selalu beli saat masih sekolah di sana. Jadi tak kesulitan untuk paham alur cerita.

Belum ada plan nak ke Malaysia lagi, maybe next year. Saya nak cari buku ini kak..penasaran pula dengan cara utk mengalahkan hantu itu 😁