Ulasan Buku - Apartment by Siti Rozilah - Jari Jemari Menari

Jan 4, 2024

Ulasan Buku - Apartment by Siti Rozilah

 


Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


"Dia tersepit antara ilusi dengan realiti" 


Apa lagi yang Akashah inginkan dalam hidupnya?. Semua sudah lengkap. Mempunyai isteri cantik bernama Maya, dikurniakan seorang anak lelaki (Aiman) , mempunyai pekerjaan tetap, tinggal di sebuah kediaman apartment idaman. Kelihatan semuanya sudah cukup indah bukan?


TETAPI hakikat sebenar, isterinya itu penghidap skizofrenia. Kondisi isterinya juga tidak dalam keadaan baik & bergantung dengan ubat-ubatan untuk kekal waras. Tak cukup dengan itu, Akashah kerap bermimpi perkara yang sama berulang-ulang. Mimpi ngeri itu melibatkan isteri & anaknya. Apa yang akan jadi seterusnya?.


Storyline Apartment ini menarik. Dan ada beberapa bab yang memang menyerlah dari bab-bab yang lain. Bila bab yang saya katakan menyerlah itu muncul. Memang ada 'kick'. Dan persoalan yang wujud dalam cerita ini. Penulis sukses tutup dengan jawapan-jawapan yang dikehendaki pembaca. Terutama sekali berkenaan dengan perempuan yang menyapa Akashah di apartmentnya itu.

Secara peribadi, saya boleh cakap ada juga beberapa part yang sedikit meleret & pengulangan yang terlalu awal. ✋🏻 Contohnya bab itu baru saja dibaca. Tapi next bab diceritakan semula secara details apa yang jadi bab sebelumnya itu. Sedangkan bagi saya, pembaca masih lagi segar dengan apa yang dibaca.


Untuk watak pula. Saya kira penulis berjaya mengetengahkan watak Akashah sebagai peneraju utama. Boleh nampak kepelbagaian sisi Akashah. Malah saya turut bersimpati dengan nasib Akashah. Bagaimana dia juga mempunyai strugglenya tersendiri. Untuk menerima apa yang sudah terjadi dan bangkit dari emosi yang ada dalam diri dia. Juga bukan senang. Saya terkesan bila Akashah kembali semula jejakkan kaki ke apartment itu untuk melihat sendiri apa yang sebenarnya yang terjadi sepanjang dia 'tinggal' disana.

Dengan watak-watak sampingan sebagai pendukung cerita Apartment ini juga berjaya. Jika tiada mereka, mungkin jalan cerita sukar untuk dikembangkan.

Yang pasti, terselit pengajaran yang boleh kita ambil dalam buku ini.
Apa pun satu percubaan yang baik dari penulis.Teruskan menulis dan selamat maju jaya ✨

1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Saya penasaran nak baca. Jarang2 ada novel yg terkait skizofrenia temanya. July saya nak ke KL lagi, semoga novelnya masih ada dijual ☺️