Ulasan Buku- Sindiket 2 by Arman Jazee - Jari Jemari Menari

Aug 3, 2024

Ulasan Buku- Sindiket 2 by Arman Jazee

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Tiada jalan kembali

Yang ada hanya kematian 



Syukur nekad. Biarlah dia hidup serba kekurangan di kampung itu bersama isterinya yang menghidap kanser tahap akhir dan bersama anak-anaknya. Janji, dia tidak lagi bergelumang dalam dunia hitam itu. Dia ingin mulakan hidup baru. Tapi, penerimaan anak perempuannya (Aliya) terhadap dirinya dari kecil hingga besar tidak begitu baik. Aliya bencikan Syukur. Sehinggalah terjadinya satu kejadiaan yang menyebabkan Aliya keluar dari rumah itu dan membawa diri ke Kuala Lumpur. 


Selepas Syukur menghadapi 2 kehilangan besar dalam hidupnya. Tambah lagi satu masalah apabila Aliya terjerat dalam sindiket pelacuran. Syukur harus bertindak untuk menyelematkan anaknya. Apa yang terjadi seterusnya? 


Kalau korang minat cerita thriller aksi. Nak masuk dalam dunia kongsi gelap, sindiket pelacuran & perdagangan manusia. Sindiket 2 pilihan yang tepat. 


Jalan cerita bergerak dari slow pace - fast pace.  Penulis masukkan elemen kekeluargaan, persahabatan & dendam. Ada juga kata-kata hikmah yang menusuk dan boleh dijadikan pedoman hidup. Akan ada juga timeline flashback. Tapi, pembaca tak akan lost track sebab penulis mention di bahagian atas. 


Penuh aksi & suspen ✔️ 

Plot twist not bad ✔️ 

Agak intense sepanjang pembacaan ✔️

Menguji tahap kesabaran pembaca ke another level ✔️ 

Karakter Syukur digarap dengan baik. Boleh nampak 2 sisi yang berbeza. Ketika bersama keluarga & musuh. Dia bukan kaleng-kaleng. Tak kosong orang kata. Tapi sebab diusik. Dia terpaksa berdepan dengan mereka-mereka yang tak makan saman. Puas hati juga sebab setelah beberapa tahun. Akhirnya Syukur tahu siapakah musuh sebenarnya. 

Oh ya, kalau ada award bapak tiri paling penyayang dan penyabar. Syukurlah pemenangnya. 


Sumpah kecewa dengan Aliya dari awal sampai nak dekat hujung cerita ✋🏻 Korang boleh tak tolong azankan telinga si Aliya?. Biar dia sedar diri sikit. Kenapa dia bebal sangat. Kalau bukan kerana dia. Rasanya, hidup mereka sekeluarga tidak kucar kacir. Rasa macam buat dosa kering maki si Aliya ni dalam hati. 

Hm at the end of the day, rasa macam dia tak layak dapat bapa tiri yang baik & pemberian bernilai dari bapa tirinya itu. #bukuprima #sindiket2 #bukukarangkraf #novelthrillerbukuprima


Kita rasa awal cerita tu sedikit slow mungkin disebabkan situasi pada awal cerita itu sedih. Kita akan banyak baca Syukur meratapi kematian isteri dia. Tapi, apa lagi yang kita harapkan dari sebuah cerita yang bermula dengan kisah kematian? Takkan happy. Jadi mohon kalian bersabar meneruskan pembacaan sebab makin lama makin rancak konflik. 


Overall, satu naskah yang baik. Tahniah penulis ✨

2 comments:

Vitamin Syaza said...

best nye dapat sign penulis ya

fanny_dcatqueen said...

Noted! Saya catat judulnya. Menariiik. Ini tema yg saya suka. Ttg thriller, apalagi beberapa karakter bisa menaikkan emosi saat membaca 😄. Penulis pandai buat pembaca seolah masuk dlm cerita berarti kan.