Book Review - Renda Cinta #1 (Doa Ibu) & #2 (Pintu Hati) - Jari Jemari Menari

Dec 1, 2021

Book Review - Renda Cinta #1 (Doa Ibu) & #2 (Pintu Hati)

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian  ❤️

Harga: RM 10 sebuah 

Penerbit: Komik M 

Pelukis: Ben Wong 

Ini karya solo Ben Wong yang pertama saya baca. Kedua-dua komik karya Ben Wong ini mengisahkan tentang seorang budak lelaki yang bernama Reda. Kelakuan Reda yang makin lama makin teruk gara-gara terpengaruh dengan rakan sebaya yang nakal. Dia selalu ponteng kelas dan melakukan perkara yang tidak pernah dibuatnya. Jika perbuatannya itu diketahui ibunya mesti Reda akan dimarahi. Reda hidup bersama ibunya. Hanya mereka berdua kerana abangnya sudah lama tidak jenguk mereka dan baru-baru ini kehadiran abangnya memburukan keadaan sehingga ibunya sentiasa sedih. Dah berjaya lupa diri. Kacang lupakan kulit!

Dan Nadrah. Seorang gadis merangkap rakan sekolah Reda. Nadrah sentiasa ingin cuba membantu Reda lari dari terjebak dengan budak-budak nakal. Dia risau jika Reda semakin jauh. Reda juga sudah berubah sikap menurutnya. 

Menarik.Cerita yang simple. Sis tak boleh kalau baca komik yang jelas nampak muka mak-mak yang menangis ni. Memang touching. Rasa nak menangis sama. Dan Reda. Ketahuilah. Yang perbuatan kau ikut budak-budak nakal tu confirm membawa keburukan dari kebaikan. Ada sambungan. Jadi lepas baca sambungan tu . Kita komen details sikit la eh. Tapi untuk RM 10. Berwarna. Ilustrasi juga cantik. Sis bagi 5 terus. Sesuai untuk dijadikan bacaan kanak/kanak & remaja. 


#2: Pintu Hati: Reda masih berkawan dengan budak nakal. Tapi kalini mereka mengajak Reda melakukan perkara yang lebih ekstrem. Reda masih budak yang baik cuma dia salah pilih kawan dan dia seronok bila disogok kan dengan kebendaan. Hidup manusia yang sentiasa ada turun naiknya. Bila melibatkan kebendaan ini memang akan putih mata. Lagi-lagi benda tersebut memang menjadi kesukaan dan impian kau. Nadrah juga merupakan watak yang pasif namun tetap memberikan impak yang besar buat karakter Reda. Reda dan Nadrah masing-masing ada nasib yang sama dan mungkin juga feeling yang sama. Nadrah memang mendukung watak Reda di akhir cerita.




I love this so much. ❤️ Sebabnya, Komik Renda Cinta ini penuh pengajaran. Meskipun, pengajaran yang acapkali kita lihat di kaca TV & baca dalam buku. Namun, masih tetap sampai di hati. Especially melibatkan hubungan di antara mak-anak. Hubungan istimewa yang sentiasa istimewa. Faham? . Untuk anak yang tidak kenang budi. Mengertilah yang kehilangan permata itu akan memberikan satu perasaan yang aneh. Masa ada tidak terasa, sudah hilang meraba raba. 

Dan Reda. Akhirnya, dia juga menemukan sesuatu yang bernilai dalam hidupnya. Sebuah pengakhiran yang baik buat karakter Reda. Cuma sis nak tahu apa akan jadi dekat abang Reda dan bapa mereka. Musykil juga sebab kalau tahu lagi syok ni. Congrats Ben Wong. Nak sambungan lagi boleh ke? Haha

⭐⭐⭐⭐⭐
Mohon like & support sis di Instagram: Review Renda Cinta (IG)

2 comments:

  1. dah baca best hehe..
    btw, nak jemput join givaway jika belum join lagi hehe

    ReplyDelete
  2. maybe ada sambungan kot, sebab tu perkembangan watak abang dan bapa Reda tergantung

    ReplyDelete