Book Review: Cabaran Komik Online Malaysia Sukan - Jari Jemari Menari

Jan 7, 2022

Book Review: Cabaran Komik Online Malaysia Sukan

 

Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian  ❤️

Ini merupakan bacaan pertama ika pada tahim 2022. Ika mulakan dengan baca komik sebab ika nak start dengan sesuatu yang tidak sarat dan simple. Komik ini Ika beli pada tahun lepas di Bookxcess. Kalian juga boleh dapatkan komik ini di Shopee Komik M dan juga di website Bookcafe. Ada 10 buah cerita dalam Cabaran Komik Online Malaysia: Sukan ini. Sudah tentu, bertemakan sukan. Tengok saja dengan illustrasi yang ada di bahagian depan komik. Tentu kalian boleh teka dengan permainan sukan yang ada dalam komik ini.

Pelukis komik mengolah sukan yang dipilih oleh mereka dengan cara mereka tersendiri. Ada yang okay masih boleh diterima dan ada juga yang menyentuh perasaan. Sesuai untuk membuatkan anak-anak kalian sedikit sebanyak suka akan sukan. Mana tahu dari pembacaan akan mula timbulnya perasaan ingin mencuba. Dan boleh juga berikan pendedahan buat anak tentang sukan yang ada di Malaysia ini.

Tajuk-tajuk Cabaran Komik Online Malaysia (CKOM) Sukan : 

• Bakar 
• Hikayat Topeng Kilat
 • Garis Merah
• Matahari 
• Gunmen 
• The Ugly Truth 
• Alpha 
• Boccia 
 •Panah 
• Revival 



Secara peribadi, yang mendapat tempat di hati saya dalam banyak-banyak cerita ialah Bakar.
Suka dengan jalan cerita Bakar. Menarik dan penuh dengan keseronokan. Rasa macam diri sendiri ada dalam cerita tersebut. Disebalik kecekapan Bakar menangkap ikan. Rupanya terselit cerita yang sangat menyedihkan. Main emosi. Betul agaknya kata orang. Orang yang tidak dapat melihat akan melihat dengan mata hati. Begitulah Bakar. Bakat dan kehandalannya tidak dapat ditandingi dan masih berbisa walaupun sudah berusia. 

Kalau sungguh wujudnya pertandingan menangkap ikan ini di sini. Mesti akan meriah. Lagi-lagi kalau suasana di kampung. Tambahan pula dengan sorakan, semangat, persaingan akan mewujudkan satu perasaan kesukanan yang membara. Idea yang menarik dari pelukis dan lain dari yang lain. Jalan cerita yang simple tapi best! By the way, nak puji la siapa lukis muka Bakar. Rasa macam sayu je tengok muka Bakar. T.T

Ika rekomen buat kalian yang tidak kisah membaca apa jua jenis komik dan juga untuk adik-adik yang ingin explore cerita komik yang menunjukan sisi lain sukan. Mungkin dapat mengubah pandangan adik-adik tentang sukan. Minat boleh dipupuk!

Yang lain juga menarik. Saya suka dengan ilustrasi kesemuanya. Sebab orang tak reti melukis ni hanya mampu kagum dengan bakat orang lain saja. K k bai.
Boleh ikuti perkembangan semasa Komik M. Mereka akan mengeluarkan pelbagai jenis komik buat kalian. 

Instagram: Komik M


Siapa yang berdekatan boleh singgah dan luangkan masa kalian untuk bawa diri sendiri dan juga anak-anak kalian ke Pesta Buku & Komik Seremban. Jangan lepaskan peluang untuk beli bahan bacaan banyak-banyak untuk tahun ini. Banyak aktiviti yang disediakan. Kalian pasti akan enjoy! Especially yang ada anak kecil. 

No comments:

Post a Comment