BOOK REVIEW - DIAGNOSIS FOBIA - Jari Jemari Menari

Nov 27, 2017

BOOK REVIEW - DIAGNOSIS FOBIA



Assalamualaikum & Hi readers 🙋 
I'm back with new book review entry. 
So, harini ika nak review buku Diagnosis Fobia by Whitecoat. Ika aim buku ni agak lama sebab curious sangat jalan cerita dalam buku ni. Tengok pulak tajuknya Fobia and cover buku dia boleh tahan menarik. Ika dapat je baucar buku yang tahun ni dah jadi kad debit. Terus gigih pergi beli. Haha. Dan ika tertarik dengan nama Fatin Liyana sebenarnya sebab ika tahu dia kalau menulis dalam blog sangat santai dan kelakar. Tapi, kalini. Cerita dia dalam novel ni lain dengan cara dia menulis dalam blog which is lebih berat dan penuh pengisian. 

So, let's start. 

Mengabungkan 7 orang doktor yang memang berbakat menulis. Which is Dr Anwar Faizal, Dr Aizzat, Dr Fatin Liyana, Dr Beni Rusaini, Dr Mahyuddin, Dr Mafeitz & Dr Shahnaz. 
Each penulis akan belanja more than satu cerita. Hee. Total ada 26 kisah yang berbeza beza mengenai pengalaman dekat hospital. 
PRICE: RM 30
PAGES: 393


MY REVIEW: Honestly speaking, ika suka buku ni sebab jalan cerita yang simple dan bukan la putar belit eventho ada yang guna term kedoktoran. But still boleh faham sebab dekat bawah tu dieorang bagitahu apa maksud untuk term yang dieorang guna. Dari situ, kita dapat lagi satu ilmu baru yang bagi ika ilmu basic seorang doktor. Penggunaan ayat yang mudah difahami, cerita yang menarik dan semuanya cerita berbeza dan tidak klise, and also bagi ika walaupun dia short stories, tetap menambat hati pembaca. Cerita seram yang boleh diterima dek akal dan logiknya itu masih ada. 

Next, is buku ni ada selitkan petikan petikan ayat yang berkaitan dengan cerita contoh mcm Ayat Kursi, Penggerak dan sebagainya. Tak semua buku seram selitkan ayat ayat Al Quran. Mungkin ada tapi Ika yang tak jumpa, tapi ini buku pertama ika baca yang ada.

Overall, senang cerita. Buku ni memang patut ada dekat rak korang yang mana minat baca cerpen pendek yang seram. Dalam banyak banyak cerita dalam ni ika paling suka cerita: 
MAK & COAG BY DR FATIN LIYANA 
KELIRU BY DR SHAHNAZ
MR GEORGE BY DR MAFEITZ. 
CRIME OF PASSION BY DR BENI 
FOBIA 1 2 3 BY DR AIZZAT
ANGSI & FARHAN BY DR MAHYUDDIN 
TAJWID BY DR ANWAR FAZAL 

Kira  mari la itu rasa haha. Meremang okay. Naik semua bebulus. HAHA. 

Good job doctors. Well done. 👏 Highly recommended to you guys. Berbaloi dengan harga RM30 tu. 
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️



3 comments:

Sha Mohamed said...

Ada budget bolehlah sha beli nie nanti..

thesu said...

Hey ! thank you for the review ! Saya peminat buku buku macam ni, in sha allah nanti nak beli =D

Ika.S said...

Hey. Most welcome. Will review more soon. InsyaAllah. Hee same here. Sep sikit. Hehe