EBOOK REVIEW - ENIGMA NAYRAH BY NORAZIAH ATAN - Jari Jemari Menari

Jul 4, 2020

EBOOK REVIEW - ENIGMA NAYRAH BY NORAZIAH ATAN


Assalamualaikum & Hi readers ❤️️ 


Asalnya tengah baca buku Cik Cinderella & Encik Tengku by Airisz. Belum habis lagi buku tu, ika baca dulu Enigma Nayrah: Pabila Sihir Mencengkam Jiwa dari Noraziah Atan. Tengok page EN ni baru 180 muka surat. Dan katanya adalah kisah benar. So, dari mood nak ke arah reading slump. Ada baiknya, kita cuba alih perhatian dengan baca bacaan santai. Korang boleh pinjam buku ni untuk baca di PNM e Reader. Tapi dalam version ebook la ya. 

Apa yang dimaksudkan dengan Enigma? Enigma bermaksud sesuatu/orang yang sukar difahami. 


Enigma Nayra: Pabila Sihir Mencengkam Jiwa
Disebabkan 180m/s. Saya pilih Enigma Nayrah ni dulu untuk dibaca sebab on the way mcm nak reading slump. First of all, ini adalah kisah benar. Maka, bila baca tu rasa lagi feel la orang kata. Kalau korang nak tahu, in real life memang disantau menyantau saka dan sebagainya bukan la benda baru lagi. Dah jadi macam kebiasaan pulak. Tapi kesan yang paling teruk selalunya akan dapat dekat mangsa yang kena la. Sebab pernah pergi tempat org berubat semua ni dan tengok sendiri depan mata. Memang azab dan menyedihkan. Dan punca kena tu kadang kenot brain. Eh okay dah menyimpang pulak.

Mengisahkan tentang Nayrah (mangsa) yang berubah sikap dari muslimah, rajin solat, baik menjadi seorang yang lain. Dia kerap bermimpi tentang ular, anak, dan berada di tempat tinggi. Justeru itu disebabkan perubahan sikap dia, abangnya telah balik dari oversea dan nekad untuk jaga adiknya. Akan tetapi, pada mulanya abangnya tidak mempercayai bahawa adiknya sakit sebab tak nampak sakit. Once bila Nayrah tunjuk sifat sebenar dia, abang dia mula risau.

Paling terasa part nenek si bongkok tiga yang ada dekat balkoni wei. Apehal siap menyanyi. Paling scary kalau nyanyi lagu seram-seram eeii.

Nak dijadikan cerita. Adik dia sebenarnya berkawan dgn Iskandar. Org yang paling dia benci. Musuh la. Ikut cerita katanya Nayrah dan break dengan Is ni. Tapi still boleh keluar together. Tu yang pelik. And si abg mintak tolong kawan dia nama Am untuk rawat adik dia.Banyak kejadian pelik berlaku sepanjang proses merawat.

Okay la.Not bad. Pengajaran untuk semuaa bila baca kisah ni. Jangan aniaya hidup orang dengan buat benda benda terkutuk. 


18 comments:

Syazni Rahim said...

Menarik ni

Tiara Sapphire said...

meremang pula rasa bila part nenek menyanyi. nak try baca juga tapi sekarang xde mood nak baca e-book..hehe ♕Tiara Sapphire♕

Lya Akif Imtiyaz said...

Macam best jer buku ni .. acam kisah seram pulak bila baca pary nenek bongkok 3 menyanyi huhuhu.Bab kisah benar ni seronok juga baca utk pelajaran dan pengajaran buat diri kita..

Rawlins GLAM said...

Adeh. Ngeri plak baca part nenek menyanyi tu. macam menarik plak nak baca. Nanti nak cari la

Fadima Mooneira said...

Sounds like a good book to read. But sounds scary too. Me not so into horror novel. Hehehe.

nikkhazami said...

menarik juga ebook ni. baca kat fon je. teringin juga nak beli, tapi tak tahu nak buku ape

budakbandunglaici said...

BBL baca time siang je boleh? tak berani la nak baca waktu malam.. risau terbawa sampai dalam mimpi.. nice book terutama peminat horror

Fanahalim said...

Cakap pasal pinjam buku teringat pinjam buku dulu dulu dekat library. By the way cerita ni macam best. Tapi macam seram je sis.

Nadia Johari said...

Ceeita seram ke.. Tiba lasl nenk si bonkok tu.. Hehehe.. Tapi macam best je..

Mimie said...

Nampak menarik dan best je cerita novel ni. Ni buat gatal tapak tangan nak beli juga. Lama tak beli novel ni.

AyuArjuna BiGoshh said...

jalan cerita memang nampak menarik..dan cover buku tu pun cantek..

Airah Syahirah said...

Wahhh menarik jugak jalan cerita dia tapi kita tak suka baca cerita seram hahaha penakut

Izaramli said...

Baca review mcm best pulak cerita dia. Boleh ni nak buat baca time masa lapang. Ok nnti iza cari.

halimah muhiden said...

Mng best baca novel2 seram, klu baca mlm2 lg best.. haaa.. Pernah alami sendir hal2 mcm ni

Sis Lin said...

Satu bagusnya baca novel, kisahnya boleh di jadikan pengajaran .. kannn..
Cuma Sis tak berapa minat membaca novel ..

Cik Puan Ena said...

Memang btol kisah ni sbb ena pon lalui benda sama dan mimpi sama. So kesah ni menarik ntk di bca. Bab berubat tu memang sakit. Pengalaman tak boleh dilupakan.

Mawardi Yunus said...

nampak macam menarik ni. bagus untuk dibaca kalau ada nilai murni yang bagus sebagai pelajaran kita bersama.

Sha Mohamed said...

Best buku ini..