EBOOK REVIEW- DUDA BUAT JASMIN BY BELLA H


Assalamualaikum & Hi readers ❤️️

Pertama sekali, ika nak ucapkan ribuan terimakasih kepada penulis Bella H sebab sudi berikan ebook DBJ ini untuk honest review. Ika kenal nama Bella H dari rakan Kombo Jade dia iaitu Ayeshah Amani. Ia, ini adalah pasangan kepada Duda Buat Safeera yang ika review baru-baru ini. Both berformat ebook ya. So, senang sebab boleh baca buku di telefon saja. 

Kalini ebook ini setiap page berwarna kuning dan ada motif bunga yang cantik untuk setiap bab which is yes. clever idea. sebab ika suka sangat bila page ada warna sebab ika rasa mood nak membaca lagi seronok. 



PENULIS: BELLA H 
TAHUN: 2020
PUBLISHER: SELF PUBLSH 
PAGE: 324 PAGES 

"SHOW ME YOUR GARDEN IN WHICH JASMINE BLOSSOM TONIGHT AND I'LL MAKE SURE YOU WILL REMEMBER NOTHING OTHER THAN ME" 


Mengisahkan tentang seorang gadis genit bernama Jasmin yang hidup dalam keluarga yang bermasalah. Abang dah kakaknya melayan dia dengan layanan yang buruk dan dialah yang menanggung perbelanjaan abang, kakak & abg iparnya. Rasa macam ada biawak hidup di dalam rumah. Akan tetapi, Jasmin sedar yang dia kena kerja demi mencari sesuap nasi. Dia diterima bekerja sebagai tutor Lenus Home Tour di rumah Puan Maimunah. Dan ditugaskan untuk mengajar Didi (Anak Puan Maimunah) dalam subjek Bahasa Inggeris. 


Di sana, dia pelik kenapa orang di dalam rumah tersebut memanggilnya dengan nama lain dan pandang semacam. Bertemu pula dengan Aafan, duda yang kematian isteri. Dia rasa sesuatu. Aafan seperti tidak endahkan dia tetapi selalu ada untuk dia. Sampailah Aafan sendiri ambil keputusan drastik yang bukan saja drastik bagi Aafan tetapi Jasmin juga. 



Sumber: Facebook Penulis.
Adakah ini gambaran penulis tentang Aafan & Jasmin? Wow. 


Buat si Aafan yang setia. Kemunculan Jasmin sedikit sebanyak membuatkan hati Aafan rasa lain. Kematian isterinya memberi satu impak yang luarbiasa. Bagus juga dengan kehadiran Jasmin, Aafan boleh teruskan hidup dan buka buku baru dengan orang lain tak bermakna dia kena lupakan arwah isterinya. Kan?. So bercinta la kerna tiada salah pun. 


Watak abang Jasmin iaitu Hamdan selayaknya di starlight dahinya sebab watak dia memang sangat menyakitkan hati dan jahat.  Tak lupa juga untuk si Jaja dan suami dia. Memang Jasmin struggle nak hidup dengan mereka bertiga dalam satu rumah. Tak selamat. Nyawa terancam. Badan sakit. Patutnya semua tu kena cekup dengan polis dan duduk la dalam penjara tu. Kbai. 

"Pakcik doakan anak bahagia dunia akhirat. Pakcik doakan anak dapat apa yang anak impikan. Pakcik doakan anak dilindungi dari manusia-manusia zalim dan kejam"

Part yang menarik dalam novel ini ada banyak yang boleh dihighlight antaranya ialah percaya atau tidak kalau sebenarnya doa dari seseorang yang tidak dikenali itu boleh jadi doa yang dimakbulkan Tuhan. Siapa tahu kan?. Pertemuan antara Jasmin dan Aafan juga mungkin sudah diaturkan Allah. Tapi, doa yang baik-baik dari orang yang hatinya baik mungkin membuatkan hubungan itu menjadi hubungan lebih istimewa. 

Storyline agak klise tapi ika puji penulis sebab dia create watak yang membuatkan kita rasa emosi. Macam-macam yang kita rasa dalam satu masa. Ayat yang digunakan sesuai, mudah, plot twist, elemen suspen itu ada, konflik yang berat dan semestinya ada moral value. 

Overall, ika enjoy baca DBJ. Watak Jasmin & Aafan melengkapi antara satu sama lain. Watak tambahan yang lain juga turut sama main peranan penting dalam DBJ. Ika baca sampai tak sedar dah pukul 3 pagi. Haha. Teruskan berkarya okay! 

Siapa yang berminat untuk dapatkan Kombo Jade ini boleh ws no tertera di gambar. :) 
CONGRATS PENULIS! <3 span="">

.

7 Komen