BOOK REVIEW - JAGAKAN AKU BY SYU ARIANI


Assalamualaikum & Hi readers ❤️️

Kalini ika nak review satu novel bertajuk Jagakan Aku dari Syu Ariani. Nama Syu Ariani acapkali menjadi sebutan dalam kalangan pembaca buku. Tahun lepas, ika beli buku penulis berjudul Jagakan Aku dan baru beberapa bulan lepas barulah ika dapat baca baca. Sebab tak tahan baca review yang rata-rata memuji karya Syu yang ini. Mana boleh duduk dan tengok saja. Curious sangat! 

Oh ya, InshaAllah kalau tiada apa apa, upcoming review ialah buku dari Syu juga bertajuk Aku Ada. Lepas dah baca JA terus grab semua buku Syu. Tamak kan? Tapi puas sebab lepasni kalau nak baca dah tak payah nak kena tunggu. Terus grab dekat rak saja. Ah, memang suka justify apa yang dibeli supaya tidak ada rasa pembaziran haha. 

Ingat lagi, lepas balik kerja terus ke Chapter One di Star Avenue untuk beli buku Syu ni. Tepuk tangan dengan effort diri sendiri.
Cover buku dia sesuatu sangat. Misteri gitu! 

"LINDUNGI AKU DARI DIA DAN MEREKA, HINGGA HUJUNG NYAWA"

PENERBIT: KARYA SENI 
MUKASURAT: 668 MUKA SURAT
TAHUN: 2019

Sinopsis Jagakan Aku.
Source: Goodreads. 



Secara ringkasnya, Jagakan Aku bertemakan psiko thriller.Mengisahkan tentang Doktor Ana Zahirah yang menjadi mangsa Devil Angel setelah dia secara tidak sengaja melihat satu pembunuhan yang telah Devil Angel lakukan. Since that, Ana Zahirah berada dalam permainan Devil Angel. Setiap mangsa yang Devil Angel aim atau akan dibunuh, akan terpalit sama Ana Zahirah secara tidak lansung. Mangsa-mangsa tersebut akan dihantar kepada Ana Zahirah. 

Ini membuatkan Ana Zahirah menjadi takut. Ketakutan dia bertambah apabila ASP Aydin mengsyaki Ana adalah suspek utama. Dan Ana lah Devil Angel tersebut. Sebab? Sebab apa saja la yang berkaitan dengan Ana mesti akan ada kaitan dengan mangsa Devil. Muzzafar yang merupaka  kawan Ana Zahirah turut sama dalam penyiasat di dalam kes Devil Angel. Misteri kes-kes pembunuhan yang terjadi saling berkait rapat antara satu sama lain sehinggakan ada yang merasakan ianya adalah pembunuhan berantai atau bersiri. 

Source: Google 
Secara peribadi, ika merasakan bahawa Jagakan Aku ini ceritanya berat. Bukan bahan bacaan santai yang boleh kalian flip flip page. Bila cerita berat, kita perlukan konsentrasi yang lebih banyak kerana takut akan lost di mana-mana bahagian dalam cerita ini. Novelnya agak tebal. Dan dengan ketebalan sedemikian kita akan disajikan dengan cerita Ana Zahirah yang menjadi buruan Devil Angel. Paling berdebar bila kita tahu yang Dr Ana Zahirah ini sentiasa dalam keadaan bahaya dan paling utama dia akan selamat tak dihujung cerita. Dan turut diselitkan dengan watak hero seperti Asp Aydin yang sentiasa ada untuk sama-sama membantu Zahirah.

Penulis selitkan juga watak tambahan agar kita sebagai pembaca dapat menuduh siapakah Devil Angel yang dicari-cari. Rata-rata yang membaca mengatakan bahwa mereka semua salah meneka termasuk la ika. Ika sendiri salah meneka kerana obviously, ika akan tuduh orang yang rapat dengan Ana Zahirah. Yang kerap akan muncul depan Ana Zahirah setelah Ana Zahirah terserempak dengan Devil Angel. See? Takkan la tak rasa nak tuduh haha. Dalam masa yang sama, ika seronok baca JA bila ASP Aydin & Muzzafar berganding bahu menyelesaikan kes. Macam baca buku Detective Conan.

Storyline yang agak menarik untuk dibaca kerana dari awal penulis dah belanja sikit dari sudutan mengenai apa yang Ana Zahirah nampak Devil Angel buat dekat seorang mangsanya ketika hujan. Vibes kdrama yang bertemakan misteri ada dalam Jagakan Aku. Ika sebenarnya okay dengan penggunaan ayat dan dialog dari penulis. Tak rasa kekok untuk dibaca.


Alamak, kita baru tahu muka Syu Ariani macam ni. Macam muka Janna Nick versi berhijab Cantiknya.

Cuma jujur memang ada terlost sana sini sedikit and kena baca semula dari part yang lost. Itulah banyak main lagi. Watak Ana & Aydin macam kadangkala ada chemistry, kadang tiada huu. Rasa macam ada something wrong somewhere. Susah nak describe dengan perkataan tetapi watak mereka seolah-oleh seperti dipaksa terpaksa. Tapi, tidaklah ika kata yang ika tak suka dengan mereka. Suka cuma ada sedikit kurang. 

Jangan risau. At the end of the day, setiap persoalan yang penulis selit akan terjawab juga. Siapakah Devil Angel? . Kenapa Ana Zahirah? Apa punca yang membuatkan Devil Angel tekad untuk membunuh? Ana Zahirah end up nanti dengan siapa?. Macam-macam lagi persoalan akan terjawab. Yang paling penting, novel Jagakan Aku tetap mempunyai keistimewaan tersendiri dan masih ada nilai-nilai yang boleh kita ambil di dalam cerita ini. 

Source: Syu Ariani's Picture.
Cuba tengok buku-buku Syu. Tempting sangat. Lepas ni review buku Aku Ada menyusul. 

Syu, ini baru buku pertama ika baca. Maka, first impression ika mungkin berbeda dengan pembaca lain. Tunggu review Aku Ada tau! Kbye. 


5 Komen

  1. Drama ini sesuai dijadikan movie. Best. :)

    ReplyDelete
  2. mcm best buku ni..tp kalau jadikan drama or movie lagi best kot ^_^

    ReplyDelete
  3. genre yanag lain dr cinta orang kaya ni best selalunya

    ReplyDelete
  4. klu novel ni diorg jadikan drama or movie.. mesti best kan.. sbb jalan cerita dia mcm strong.. anyway..

    atie ada tulis my own novel 's imagination.. now bab 1 till 6 and still on going..
    hope sudi jengah

    https://zieyaweasley.blogspot.com/search/label/novel

    ReplyDelete
  5. Buku ini belum ada lagi.. Dalam bucket list juga nie..

    ReplyDelete