Jenama Pakaian Sukan dari Pulau Pinang Galak Gaya Hidup Aktif di Shopee Live - Jari Jemari Menari

Nov 5, 2023

Jenama Pakaian Sukan dari Pulau Pinang Galak Gaya Hidup Aktif di Shopee Live




Assalamualaikum & Hi pembaca sekalian ♥


Pada awal tahun,  Elgini Apparel Sdn Bhd (Elgini), jenama pakaian sukan dari Pulau Pinang telah memulakan operasi di kilang baharu mereka bersaiz 30,000 kaki di Nibong Tebal untuk memenuhi permintaan pelanggan yang semakin meningkat. Menurut Elgini, peralihan strategik kepada dalam talian, dengan keutamaan terhadap strim langsung merupakan salah satu faktor utama populariti mereka semakin berkembang di pasaran tempatan. 


Menyertai Shopee pada November 2020, Elgini serta-merta aktif di platform strim langsung Shopee Live setelah mengenalpasti potensi platform ini dalam membantu penjual mengembangkan kecapaian dalam talian, membina komuniti, dan mengukuhkan keterlibatan pengguna secara langsung. Elgini menggunakan alatan dan ciri platform, seperti Shopee Coins, Shopee Live Games, dan baucar eksklusif untuk Live sahaja, dalam meningkatkan keuntungan jualan, keterlibatan pembeli, dan jumlah pengikut.  



Salah satu kejayaan yang membanggakan Elgini adalah kadar tinggi kepuasan pelanggan yang memacu pembelian berulang. Elgini memiliki 310,000 pengikut dengan rating 4.9 bintang dari hampir 500,000 pengulas di Shopee. 


Pada bulan September, Elgini mendapati hampir separuh daripada jumlah jualan mereka adalah daripada strim langsung di Shopee. Ketika kempen 10.10 lepas, jualan Shopee Live mereka meningkat 1.9 kali ganda berbanding hari biasa, dan mereka mencapai tontonan tertinggi dengan 3.7 kali ganda lebih tinggi berbanding hari biasa. Sasaran pelanggan utama Elgini adalah pembeli massa Melayu dan Shopee Live menghubungkan mereka dengan demografi ini. 


Ketika sesi strim langsung, pengacara dalam busana Elgini memacu jualan dengan berinteraksi dengan pelanggan secara langsung dan memberi penerangan produk. Mereka mempertunjukkan banyak jenis pakaian termasuk jaket ‘windbreaker’, seluar yoga, dan seluar track terlaris (yang telah terjual lebih 700,000 helai). Mereka turut mengetengahkan ciri-ciri pakaian yang disukai rakyat Malaysia seperti pemilihan fabrik yang menyejukkan, boleh regang, dan bergaya sopan. Produk-produk ini popular dalam kalangan rakyat Malaysia dari seluruh latar


belakang, usia, dan saiz, popular buat penunggang motosikal dan penggemar aktiviti luar seperti mendaki, joging, senaman aerobik, pergi ke gim, mengembara mahupun untuk berehat di rumah.  


Setiap sesi ini berlangsung selama dua atau tiga jam sepanjang hari, dengan maksimum sejumlah 14 jam setiap hari untuk kecapaian maksimum. Berdasarkan pemerhatian Elgini, prestasi sesi strim langsung mereka cemerlang terutamanya apabila mereka ‘pin’ strim mereka di bahagian atas ‘page’ Shopee Live dan pada waktu malam. Strim langsung yang dilakukan secara kerap membolehkan Elgini membina hubungan yang lebih rapat dengan pengguna lalu memacu komuniti dalam talian yang teguh dan pengkalan pelanggan setia. 



Encik Lim Chong Soo, Ketua Pegawai Eksekutif Elgini berkata, "Shopee Live adalah platform pilihan Elgini yang telah membantu kami meningkat secara berskala dan berjaya dalam talian. Ianya membantu perniagaan berhubung dengan pelanggan secara lancar dan menyeronokkan yang meningkatkan kepuasan membeli-belah, dan pada masa yang sama boleh menarik perhatian pengguna yang sedang aktif mencari produk. Memandang ke hadapan, Elgini Apparel ada rancangan strategik berjangka panjang untuk strim langsung Shopee kami di mana kami teruja untuk mengembangkan kreativiti kami dan berhubung dengan penonton dengan ciri yang lebih kukuh untuk pengalaman membeli-belah terbaik.” 


Asalnya pengilang pakaian sukan (OEM) dengan 15 tahun pengalaman industri, Elgini beralih menjadi jenama tersendiri pada tahun 2018 dan menyertai Shopee pada tahun 2020. Sebagai pemilik jenama dan pengeluar, Elgini boleh  melaraskan harga bagi memenuhi kehendak pelanggan, sekaligus menepati misi menawarkan pakaian sukan mampu milik dan berkualiti tinggi untuk semua  rakyat Malaysia. 

1 comment:

fanny_dcatqueen said...

Saya sukaa model baju2 nya 👍. Teringin pula beli jaket windbreaker mereka kalo nanti ke penang . Kalo untuk baju olahraga, saya pun suka yg bahannya sejuk di badan dan menyerap keringat. Apalagi kalo modelnya fashionable.